Emne - Historiefaget i det digitale samfunn - teorier, metoder og praksiser - HIST2535
HIST2535 - Historiefaget i det digitale samfunn - teorier, metoder og praksiser
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 uker |
Faglig innhold
Målet med emnet er å gi lektormasterstudentene i historie inngående kunnskap om historiefagets teorier, fagets grunnleggende metoder og øvrige arbeidsmåter. Etter emnet er studentene kjent med hvilke problemstillinger, empiri og forklaringsmåter historikere vanligvis vil anvende. Dette inkluderer kunnskaper om arkiv (inkludert digitalt kildemateriale), begrepsett om kilder, kildekritikk og ulike historiefaglige forklaringstyper.
Læringsutbytte
Kandidater som har gjennomført emnet, forventes å ha oppnådd følgende læringsmål:
Kunnskaper
Kandidaten har
- inngående kunnskaper om historiedidaktikkens utvikling henger sammen med historiefaget og samfunnets utvikling
- inngående kunnskaper om historisk empati som begrep, og hvordan det kan forstås og anvendes
- har kunnskaper om kritisk tenkning i dagens samfunn og om hvordan historiefaglig kildekritikk kan bidra til kritisk tenkning og medborgerskap
- reflektert over hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeid
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan utøve historiefaglig kildekritikk på et praktisk og teoretisk nivå, der teoretiske perspektiver kan trekkes inn i utøvelsen
- kan lage historiefaglige framstillinger basert på et variert kildemateriale
- behersker nettbasert prosjektsamarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil være basert på øvinger og bruk av nettbaserte læremidler- og -aktiviteter og vil skje i form av samarbeidslæring i grupper gjennom semesteret. Noen felles samlinger (fysisk og/eller digitalt) vil inngå i undervisningen. Nærmere informasjon om undervisningsplan og øvingsopplegg vil bli gitt ved semesterstart. Et større øvingsopplegg strukturerer emnets læringsaktiviteter. Øvingsopplegget er obligatorisk, og vil som regel være inndelt i flere mindre deloppgaver.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13 (MLGEOG)
Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13 (MLHIST)
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13 (MLKIDR)
Lektorutdanning i samfunnsfag for trinn 8 – 13 (MLSAM)
Lektorutdanning i språkfag for trinn 8 – 13 (MLSPRÅK)
Forkunnskapskrav
Opptak på den 5-årige lektorutdanningen i historie.
Kursmateriell
Se pensum (pensumlister og annet materiale) publisert på Blackboard ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HIST2525 | 7.5 | HØST 2015 | |
HIST1515 | 7.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Historie
Ansvarlig enhet
Institutt for historiske og klassiske studier
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"