course-details-portlet

HIST1515 - Innføring i historisk teori og metode – femårig lektorutdanning

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 14 dager

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i hva historie er, og hvordan historie blir produsert og brukt. Ved å utforske historikerens verktøykasse, undersøker vi i emnet hvordan vår forståelse av fortiden blir skapt. I tillegg til å diskutere utviklingen av historie som vitenskapelig disiplin og forskjellige historiografiske debatter, introduserer emnet studentene til hva historikere gjør: hvordan lage historiske spørsmål, hvordan finne historiske kilder og analysere historisk informasjon (både kvalitative og kvantitative kilder), og hvordan skrive historie. Spørsmål knyttet til forskningsetikk og historisk bevissthet (inkludert begrepet historisk empati) er sentralt i emnet. Studentene skal ved enden av kurset være i stand til å kritisk analysere og drøfte forskjellige kildetyper, og i tillegg ha en bred forståelse av hva historie er, inkludert utfordringene og gledene ved historisk forskning.

Emnet er forbeholdt studenter på 5-årig lektormasterprogram i historie for trinn 8-13 og er tilpasset gjennomføring i 5. semester.

Læringsutbytte

En kandidat som har gjennomført emnet, forventes å ha oppnådd følgende læringsmål:

Kunnskaper

Kandidaten

  • kan redegjøre for hvordan kunnskap om fortiden blir til og hvordan kilder må kontekstuelt situeres
  • har kildekritisk bevissthet om bruk av ulike kildetyper og informasjonskilder, inkludert digitale kilder
  • har oversiktskunnskap om hvordan historie som vitenskap i hovedtrekk har utviklet seg fram til i dag
  • kjenner sentrale begreper innen historie-skriving og -forskning av metodisk og teoretisk art
  • har kunnskap om konstruksjonsprinsipper i historieforskningen, fra fakta til syntese
  • kjenner hovedproblemstillinger når det gjelder bruken av historiefaglig kunnskap

Ferdigheter

Kandidaten

  • behersker historiefaglig kildekritikk
  • har gode ferdigheter i å skjelne mellom ulike kildetyper
  • har evner til å søke etter, finne og vurdere aktuelle kilder til historie
  • kan lage enkle historiefaglige fremstillinger basert på et avgrenset kildemateriale
  • kan analysere historiske tekster med hensyn til å forstå argumentasjon, kildebruk og oppbygning
  • har grunnleggende ferdigheter i å tolke og anvende historisk statistikk, tabeller og grafiske fremstillinger i en historiefaglig sammenheng
  • kan presentere og drøfte enklere historie-teoretiske og -metodiske spørsmål ved hjelp av bl.a. et historiefaglig begrepsapparat

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og obligatorisk øving i grupper og/eller skriftlige innleveringer. Øvingsopplegget annonseres i NTNUs læringsplattform ved semesterstart.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppetimer med kildeanalyse

Mer om vurdering

14 dagers hjemmeeksamen.

Forkunnskapskrav

Forusetter opptak til den 5-årige integrerte lektorutdanningen i historie

Kursmateriell

Pensum og oversikt over emnets innhold (og øvrig relevant informasjon) blir gjort tilgjengelig på NTNUs læringsplattform.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HIST1505 7.5 HØST 2024
HIST2535 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Historie
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for historiske og klassiske studier

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU