Emne - Innføring i historisk teori og metode - HIST1505
HIST1505 - Innføring i historisk teori og metode
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i hva historie er, og hvordan historie blir produsert og brukt. Ved å utforske historikerens verktøykasse, undersøker vi i emnet hvordan vår forståelse av fortiden blir skapt. I tillegg til å diskutere utviklingen av historie som vitenskapelig disiplin og forskjellige historiografiske debatter, introduserer emnet studentene til hva historikere gjør: hvordan lage historiske spørsmål, hvordan finne historiske kilder og analysere historisk informasjon (både kvalitative og kvantitative kilder), og hvordan skrive historie. Spørsmål knyttet til forskningsetikk og historisk bevissthet (inkludert begrepet historisk empati) er sentralt i emnet. Studentene skal ved enden av kurset være i stand til å kritisk analysere og drøfte forskjellige kildetyper, og i tillegg ha en bred forståelse av hva historie er, inkludert utfordringene og gledene ved historisk forskning.
Læringsutbytte
En kandidat som har gjennomført emnet, forventes å ha oppnådd følgende læringsmål:
Kunnskaper
Kandidaten
- kan redegjøre for hvordan kunnskap om fortiden blir til og hvordan kilder må kontekstuelt situeres
- har kildekritisk bevissthet om bruk av ulike kildetyper og informasjonskilder, inkludert digitale kilder
- har oversiktskunnskap om hvordan historie som vitenskap i hovedtrekk har utviklet seg fram til i dag
- kjenner sentrale begreper innen historie-skriving og -forskning av metodisk og teoretisk art
- har kunnskap om konstruksjonsprinsipper i historieforskningen, fra fakta til syntese
- kjenner hovedproblemstillinger når det gjelder bruken av historiefaglig kunnskap
Ferdigheter
Kandidaten
- behersker historiefaglig kildekritikk
- har gode ferdigheter i å skjelne mellom ulike kildetyper
- har evner til å søke etter, finne og vurdere aktuelle kilder til historie
- kan lage enkle historiefaglige fremstillinger basert på et avgrenset kildemateriale
- kan analysere historiske tekster med hensyn til å forstå argumentasjon, kildebruk og oppbygning
- har grunnleggende ferdigheter i å tolke og anvende historisk statistikk, tabeller og grafiske fremstillinger i en historiefaglig sammenheng
- kan presentere og drøfte enklere historie-teoretiske og -metodiske spørsmål ved hjelp av bl.a. et historiefaglig begrepsapparat
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og obligatorisk øving i grupper og/eller skriftlige innleveringer. Øvingsopplegget annonseres i Blackboard ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppetimer med kildeanalyse
Mer om vurdering
Fire timer skriftlig eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Se pensumliste
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HIST1515 | 7.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Historie
Ansvarlig enhet
Institutt for historiske og klassiske studier
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 22.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 lyseblå sone Sluppenvegen 14 3 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"