Emne - Fordypning i praksisveiledning - HELT6021
HELT6021 - Fordypning i praksisveiledning
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet Fordypning i praksisveiledning, er det andre emnet (5 studiepoeng) i videreutdanningen Praksisveiledning innen medisin, helse og sosialfag, som totalt tilsvarer 10 studiepoeng. Emnet legger til rette for at studenten kan tilegne seg mer inngående teoretisk kunnskap og innsikt i læringsprosesser i praksisveiledning, praksisveileders funksjon og ansvar. Emnet legger til rette for at studenten gjennom kritisk refleksjon over individuell veiledning og gruppeveiledning, kan videreutvikle sin veilederkompetanse
Faglig innhold:
- Etiske aspekter som maktaspektet i veiledning, symmetri og asymmetri, avmakt og bemyndigelse
- Mangfoldsperspektivet i praksisveiledning
- Studentaktive læringsformer
- Individuell veiledning versus gruppeveiledning,
- Gruppedynamikk og veileders rolle
- Lærings- og veiledningsprosesser i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Strukturering av veiledningssamtaler i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Veiledningsmodeller og - metoder i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Veiledning og vurdering av studenter som har utfordringer under praksisstudiene
- Skikkethetsvurdering
- IKT-støttet veiledning, styrker og utfordringer
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- inngående kunnskap om relasjon, kommunikasjon og etikk i individuell veiledning og gruppeveiledning
- inngående kunnskap om læring og læringsprosesser i individuell veiledning og gruppeveiledning
- inngående kunnskap om gruppedynamikk og veileders rolle i gruppeveiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med læringsutbytter/mål for praksisstudier
- analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk og etisk virksomhet
- anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
- planlegge og gjennomføre veiledning i gruppe både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- planlegge og gjennomføre veiledning og vurdering av studenter som har utfordringer under praksisstudiene
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- anvender veiledningskompetansen i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Læringsformer og aktiviteter
Nett- og samlingsbasert studium. Omvendt klasserom med asynkrone digitale læringsressurser og studentaktive læringsmetoder på samling. Samlingene kan foregå på ulike måter, f.eks. fysisk samling på en campus, synkron nettsamling og/eller samling på en arbeidsplass. Læringsaktiviteter kan strukturers i tre bolker, f.eks. før, under og etter samling.
- Nettbaserte forelesninger og bruk av andre relevante digitale nettressurser
- Klasseromsundervisning
- Selvstudium
- Digitale og /eller fysiske samarbeidsmøter i grupper
- Skriftlige arbeider - individuelt og/eller i gruppe
- Gruppearbeid og ferdighetstrening (workshops); Under samlingene vektlegges ferdighetstrening med veiledning på veiledning og refleksjon. Hjelpemidler til samlæring vil være bruk av lyd-/videoopptak av veiledningssekvenser.
- Medstudentvurdering, skriftlig og/eller muntlig
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1: Oppmøte og aktiv deltakelse ved samlinger
- Arbeidskrav 2: Ferdighetstrening i veiledning med videoopptak
- Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat som bygger på ferdighetstreningen
- Arbeidskrav 4: Skriftlig arbeid om skikkethetsvurdering
Mer om vurdering
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave - en fordypning i praksisveiledning, som bygger på studentens arbeid med arbeidskravene. Omfang: 2500 ord.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Praksisveiledning i helse- og sosialfag (VPVHST)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogrammet og bestått eksamen i HELT6020, HELG6020, HELA6020, eller HELA6000
Kursmateriell
Relevant informasjon om emnet gjøres kjent for studentene via digital plattform.
Nettbasert undervisningsmateriell gjøres tilgjengelig via digital plattform.
Oversikt over anbefalte læremidler foreligger ved oppstart av studiet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6021 | 5.0 | HØST 2021 | |
HELG6010 | 5.0 | HØST 2021 | |
HELG6021 | 5.0 | HØST 2021 | |
HELA6021 | 5.0 | HØST 2021 | |
HELT6023 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELG6024 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELT6024 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELA6026 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELA6024 | 5.0 | HØST 2023 | |
MDV6028 | 5.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag
- Medisin
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"