course-details-portlet

HELT6004

Etikk, kartlegging og vurdering i eldre år

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette er et 7,5 stp emne for kullet i Tverrfaglig videreutdanning i aldring og eldres helse.

Emnet vil ta opp sentrale forskningsetiske prinsipper og retningslinjer, relevante juridiske føringer, systematisk kunnskapsinnhenting og kritisk vurdering av forskning med ulik design. Øvrige deler av emnet vil være skreddersydde for studentene opptatt i tverrfaglig videreutdanning i aldring og eldres helse.

Av innhold i emnet nevnes:

  • Samtykkekompetansevurdering i vurdering av tjenestetilbud, behandling og deltakelse i forskning
  • Etiske utfordringer i en helsetjeneste med knappe resurser
  • Eventuelle etiske vurderinger og implikasjoner for tjenesten og forskning
  • Kritisk lesning og kvalitetsvurdering av forsknings artikler/litteratur innen fagfeltet med ulik design; epidemiologiske-, klinisk randomiserte og kvalitative studier ved bruk av ulike vurderingsverktøy
  • Validitet og reliabilitet av studiefunn sett i lys av egenskaper ved kartleggingsverktøyet i ulike settinger og utvalg
  • Kartlegge og vurdere relevante funksjoner ved bruk av ulike metoder/fremgangsmåter ut fra setting, funksjonsnivå og situasjon herunder fysisk, psykisk og kognitiv funksjon
  • Kartlegging i et kulturelt perspektiv
  • Proxy kartlegging og vurdering, dens fordeler, ulemper og dilemma
  • Pårørendes situasjon og perspektiv på tjenesten, forskning og egne behov

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått emne, Etikk, kartlegging og vurdering i eldre år, skal studenten kunne:

Kunnskaper:

  • Identifisere og diskutere etiske utfordringer innen eget fagområde og knytte dette til klinisk praksis og forskning
  • Har inngående kunnskap om forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap
  • Kan anvende de mest sentrale kartleggingsverktøyene brukt i forskning og klinikk for vurdering av funksjon og vanlige geriatriske problemstillinger

Ferdigheter:

  • Kan analysere og anvende etiske prinsipper, retningslinjer og lovgiving som gjelder medisinsk og helsefaglig forskning og klinisk praksis
  • Identifisere etiske utfordringer i ulike faser av forskningen
  • Kan gjennomføre systematisk kunnskapsinnhenting innen eget fagfelt
  • Presentere og gi en kritisk vurdering av vitenskapelig litteratur som er relevant for praksis- og forskningsfeltet, aldring og eldres helse.
  • Vurdere og anvende ulike fremgangsmåter og bruke relevante kartleggingsverktøy ut fra deltakernes funksjonsnivå, forutsetninger og setting

Generell kompetanse:

  • Tolke, analysere og drøfte faglige problemstillinger basert på systematisk innhenting av erfaringskunnskap, forskningskunnskap og berørte gruppers behov
  • Kunne analysere og håndtere etiske utfordringer knyttet til klinisk praksis og forskning i den hensikt å sikre eldre personer med og uten funksjonssvikt/sykdom og deres pårørende sine interesser, ivareta kvalitet i forskningen og klinisk praksis
  • Analysere og vurdere resultater fra ulike systematiske kartlegginger brukt i praksis og forskning for å sikre adekvat tjenestetilbud til berørte parter

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning er i form av forelesninger, seminarer, simulering, praktiske øvelser og oppgave i blokkukene samt gruppeoppgaver mellom blokkukene.

Mer om vurdering

Individuell hjemmeoppgave med bokstavkarakter som vurderes fra A-F.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Aldring og eldres helse (SPVIDAEHS)

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Folkehelse

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie