Emne - Praksisveiledning i helse- og sosialfag - HELG6023
HELG6023 - Praksisveiledning i helse- og sosialfag
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet legger til rette for at studenten kan tilegne seg inngående teoretisk kunnskap og innsikt i læringsprosesser i praksisveiledning, praksisveileders funksjon og ansvar. Emnet legger til rette for at studenten gjennom kritisk refleksjon over individuell veiledning og gruppeveiledning kan videreutvikle sin veilederkompetanse
Aktuelle tema:
- Praksisveiledning, relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter
- Praksisveileders funksjon og ansvar
- Rammer i veiledning
- Praksisveileders ansvar for kommunikasjon og relasjon
- Lærings- og veiledningsprosesser i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Strukturering av veiledningssamtaler i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Veiledningsmodeller og - metoder i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Skikkethet og skikkethetsvurdering
- Vurdering av studenters/profesjonsutøveres kompetanse, formativ og summativ vurdering
- Veiledning og vurdering av studenter som har utfordringer under praksisstudiene
- Etiske aspekter som maktaspektet i veiledning, symmetri og asymmetri, avmakt og bemyndigelse
- Mangfoldsperspektivet i praksisveiledning
Læringsutbytte
Læringsutbyttene beskriver sluttkompetansen kandidaten forventes å ha ved fullført videreutdanning i praksisveiledning.
Kunnskap
Praksisveileder har
• kunnskap om sentrale begreper, teorier, tradisjoner og forskning innen veiledning
• inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
• inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Praksisveileder kan
• planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
• tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
• observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
• planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kunne analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
Praksisveileder kan
• kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
• reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
• identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er nett- og samlingsbasert, med studentaktive læringsmetoder på samling.
- Tilgjengelige digitale læringsressurser
- Klasseromsundervisning/forelesninger
- Selvstudium
- Digitale og /eller fysiske samarbeidsmøter i grupper
- Skriftlige arbeider - individuelt og/eller i gruppe
- Gruppearbeid og ferdighetstrening. Under samlingene vektlegges ferdighetstrening med veiledning på veiledning og refleksjon. Hjelpemidler til samlæring vil være bruk av lyd-/videoopptak av veiledningssekvenser.
- Medstudentrespons, skriftlig og/eller muntlig
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1 Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
- Arbeidskrav 2 Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon
- Arbeidskrav 3 Ferdighetstrening i veiledning med videoopptak - med refleksjonsnotat
- Arbeidskrav 4 Skriftlig arbeid om skikkethetsvurdering
- Obligatorisk oppmøte på samlinger-minimum 80 %
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
- Obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i ferdighetstrening ved samlinger (minimum 80%).
- Fire skriftlige arbeidskrav:
- Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
- Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon.
- Ferdighetstrening i veiledning med lyd eller videoopptak. Refleksjonsnotat som bygger på ferdighetstreningen.
- Skriftlig arbeid om skikkethetsvurdering
Arbeidskravenes rekkefølge kan variere. Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen:
Ved «Ikke bestått» semesteroppgave (vurderingsform) kan tidligere innleverte besvarelse forbedres en gang. Ved tredje gangs forsøk må ny besvarelse leveres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUEH100)
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet krever bachelor innen helse- og sosialfag.
Kursmateriell
Relevant informasjon om emnet gjøres kjent for studentene via digital læringsplattform.
Nettbasert undervisningsmateriell gjøres tilgjengelig via digital læringsplattform.
Oversikt over anbefalte læremidler foreligger ved oppstart av studiet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HELG6020 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELG6021 | 5.0 | HØST 2023 | |
HELG6024 | 10.0 | HØST 2023 | |
HELT6024 | 10.0 | HØST 2023 | |
HELA6026 | 10.0 | HØST 2023 | |
HELA6024 | 10.0 | HØST 2023 | |
HELG6025 | 5.0 | HØST 2024 | |
MDV6028 | 10.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Semesteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Semesteroppgave
100/100
Utlevering
06.01.2025Innlevering
20.01.2025
12:00
INSPERA
13:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Semesteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"