Emne - Medisinsk laboratorieteknologi - Automasjon og IKT i medisinske laboratorier - HBIOT2023
HBIOT2023 - Medisinsk laboratorieteknologi - Automasjon og IKT i medisinske laboratorier
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Automasjonsteori, kvalitetskontrollsystem, analyseapplikasjon og systemkonfigurasjon samt vedlikehold og feilsøking på automatiske analyseinstrumenter. Prøvebehandling og resultatutgivelse, laboratorielogistikk, prosedyrer, kvalitetssystem, personvern, datasikkerhet og yrkesetiske problemstillinger. Sykdomslære. Blodprøvetaking av pasienter. Profesjonsrelevant IKT i sykehuslaboratorier. Organisering av helsetjenesten, ulike profesjoners roller i helsetjenesten, helsetjenestens verdigrunnlag, yrkesetikk, etisk refleksjon og sentrale temaer i forhold til folkehelse, livskvalitet (inkl. sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår), sykdom, diagnoser og behandling.
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs skal kandidaten:
- ha kunnskap om hvordan ulike automatiske analyseinstrumenter fungerer og kunne anvende analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes i ulike medisinske laboratorier.
- ha bred kunnskap om analyseapplikasjoner, systemkonfigurasjon, funksjonelle enheter og systemer som sikrer pålitelige analysesvar.
- ha bred kunnskap om interne kvalitetskontrollprogram for analyseovervåking i tilknytning til automatiske analyseinstrumenter. Videre skal kandidaten kunne vurdere interne og eksterne kvalitetskontrollresultater.
- ha kunnskap om profesjonsrelevant IKT som omhandler informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter.
- ha kunnskap om en prøves gang gjennom laboratoriet, rekvirerings- og svarformidlingssystem.
- kjenne til hvordan prosedyrer utarbeides og revideres i et akkreditert laboratorium samt generell kvalitetssikring i sykehus laboratorier.
- ha kunnskap om sykdomslære.
- ha kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne, barn og nyfødte. Kunne utføre blodprøvetaking av voksne pasienter og kommunisere med pasienter, pårørende og annet helsepersonell i forbindelse med blodprøvetaking og bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen.
- ha kunnskap om hvordan helsetjenesten inkludert de medisinske laboratoriene er organisert, helsetjenestens verdigrunnlag, ulike profesjoners sine roller og sentrale temaer slik som folkehelse, livskvalitet (inkl. sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår), sykdom, diagnoser og behandling.
- Kunne benytte yrkesetiske retningslinjer og reflektere over utøvelsen av eget fag og egen profesjon i tillegg til å bidra til godt og reflektert samarbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og interne praksisstudier bestående av 2 laboratoriekurs. Skriftlige arbeider og muntlig presentasjon. Ekstern studiepraksis ved medisinske laboratorier. Forventet antall arbeidstimer er 400 timer. Forelesninger: 40 timer. Laboratorieundervisning: 18 timer. Ekstern studiepraksis: 165 timer. Egeninnsats: 174 timer
Obligatoriske aktiviteter
- Laboratoriekurs med muntlig fremlegg Oblig
- Ekstern praksis med skriftlige innleveringer
Mer om vurdering
Praksisrapporten vurderes med bestått/ikke bestått. Ny/utsatt eksamen: Etter avtale med emneansvarlig og instituttleder. Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- og sosialpersonell. De obligatoriske aktivitetene vurderes med bestått/ikke bestått, og må være godkjent før endelig vurdering.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Bioingeniørfag (BBIOING)
Anbefalte forkunnskaper
Ordinært studieløp ved bachelor for bioingeniørfag.
Forkunnskapskrav
Eksamen i HBIO104P eller HBIOT1010 må være bestått for å kunne starte med dette emnet. Studenten må ha bestått minst 45 studiepoeng fra 1.årskurs og være registrert som student i 2. årskurs for å kunne ta emnet. Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved Bachelor i bioingeniørfag, NTNU, Trondheim
Kursmateriell
Anbefalt litteratur: Rifai, Horvath, Wittwer:Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (Elsevier). Aronsen, Birkeland, Munkvik og Sjaastad: Sykdomslære 1 og Sykdomslære 2 (Gyldendal) Gould's Pathophysiology for the Health Professions. Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur. Eventuelle justeringer publiseres på Blackboard innen semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HBIO205P | 9.0 | HØST 2021 | |
HBIOA2005 | 1.0 | HØST 2021 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Bioingeniør
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Individuell oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"