course-details-portlet

HBIOT1010 - Medisinsk laboratorieteknologi, innføring i bioingeniørfag

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praktisk eksamen, oppgave og skriftlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 25/100 3 timer D
Oppgave 25/100 A
Praktisk eksamen 50/100 B

Faglig innhold

Grunnleggende laboratorieteknikker og kvalitetssikring i bioingeniørfagligarbeid inkludert pasientnære analyser (PNA). Preanalytiske forhold som kan innvirke på prøveresultater. Venøs og kapillær blodprøvetaking. Smittevern og hygiene. Helse, miljø og sikkerhet (HMS). Samhandling og kommunikasjon i teori og praksis. Organisering av helsetjenesten, utviklingen av laboratorietjenesten og bioingeniørens og andre helseprofesjoners roller. Relevante lover, regelverk og veiledere. Yrkesetikk og systematisk etisk refleksjon, inkludert hvordan sikre barn og unge sine rettigheter.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten:

  • Kjenner til metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige oppgaver innen de medisinske laboratoriespesialitetene medisinsk biokjemi, medisinsk mikrobiologi og hematologi
  • Har kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne, barn og nyfødte
  • Har kunnskap om riktig behandling av ulike typer humanbiologisk prøvemateriale, og har kunnskap om hvordan analytiske, pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar
  • Har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernsrutiner og aseptiske arbeidsprosedyrer
  • Har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
  • Kjenner til at drift av medisinske laboratorier innebærer å ta faglige valg som fremmer bærekraft og HMS
  • Kjenner til regler om forsvarlig avfallshåndtering både med hensyn til smittefare og miljø
  • Kjenner til tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon til beste for pasienten
  • Har kunnskap om sentrale emner innen yrkesetikk, inkludert taushetsplikt, for bioingeniører.
  • Har kunnskap om skikkethetsvurdering og hva dette innebærer for den enkelte student
  • Kjenner til barn og unge og er en utøver som kjenner til deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • Har kunnskap om den medisinske laboratorietjenestens historie og tradisjoner, og kjenner til andre profesjoners roller i det norske helsevesenet

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • Kan anvende enkelte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes i medisinske laboratorier innen fagområdene medisinsk biokjemi, medisinsk mikrobiologi og hematologi
  • Kan beherskeenklemetoder innen bioingeniørfaglig arbeid på en strukturert og nøyaktig måte, etter gjeldende lover og prosedyrer
  • Kan beherske kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne, og under veiledning utføre blodprøvetaking av barn. Videre skal kandidaten bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen
  • Kan beherske enkelte basale laboratorieteknikker og bioingeniørfaglig terminologi
  • Kan kommunisere med og veilede pasienter, pårørende og annet helsepersonell i forbindelse med prøvetaking, pasientnær analysering og bruk av analyseutstyr for selvtesting
  • Kjenne til hvordan man kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • Har grunnlag for videre praksisstudier innen bioingeniørfag
  • Kjenner til enkelte relevante yrkesetiske problemstillinger
  • Kan formidle enkle problemstillinger og løsninger, har relasjons- og kommunikasjonskompetanse for samarbeid med kolleger, annet helsepersonell, brukere og pårørende
  • Kan planlegge og gjennomføre enkle arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med yrkesetiske retningslinjer
  • Kan utføre enkel refleksjon over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap og ta imot veiledning
  • Kjenner til helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere for tjenesteutøvelsen som bioingeniør

Læringsformer og aktiviteter

Dette emnet inneholder stor grad av studentaktive læringsformer. Forventet antall arbeidstimer totalt 400 timer. Lærerstyrte timer: Forelesninger ca. 60 timer, interne praksisstudier ca. 55 timer. Rapportinnlevering (inkludert veiledning) ca 20 timer. Eksterne praksisstudier ca. 50 timer. Egeninnsats inkludert gruppearbeid: 215 timer.

Interne praksisstudier, enkelte forelesninger, gruppearbeid, seminartimer og andre læringsaktiviteter gjennom studieåret vil ha obligatorisk oppmøte

Obligatoriske aktiviteter

  • Interne praksisstudier
  • Eksterne praksisstudier

Mer om vurdering

Alle tre delene -- refleksjons-notat etter ekstern studiepraksis, praktisk eksamen og teoretisk eksamen -- må være bestått for å få karakteren bestått i emnet.

Obligatoriske arbeidskrav: Studentene må ha godkjent interne praksisstudier (laboratoriekurs), laboratorierapport og eksterne praksisstudier for å fremstille seg til eksamen.

Godkjenning av obligatoriske arbeidskrav baseres på faglærernes vurderinger av studentens gjennomføring av praktiske og skriftlige arbeider, inkludert samhandling i grupper.

Rett til å gjennomføre ekstern studiepraksis forutsetter godkjenning av de obligatoriske arbeidskravene som er gjennomført før ekstern praksis.

Alle studenter vil bli løpende skikkethetsvurdert

Spesifisering av tillatte hjelpemidler på eksamen: Godkjent kalkulator: HP30S, Citizen SR270, Citizen SR270X, Casio fx-82/83ES, Casio fx-82ES PLUS, MATH MI-633 DOT MATRIX DISPLAY, Texas BAII Plus, Casio fx-82-MS, Aurora Scientific Calculator fc582, Texas TI30XIIB/S og Casio fx-82 EX.

Ny/utsatt eksamen: August. Ved ny (utsatt) eksamen kan vurderingsformen (skriftlig) endres til muntlig.

Ved ikke bestått kan en enkelt delvurdering tas opp uten at de andre delvurderingene må gjentas.

Dersom emnet vurderes til ikke bestått etter ordinær og utsatt eksamen, må obligatoriske aktiviteter knyttet til emnet gjennomføres på nytt

Ved søknader om godskriving, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Bioingeniørfag (BBIOING)

Forkunnskapskrav

Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved Bachelor i bioingeniørfag, Trondheim.

Kursmateriell

  • Berge, M, Lorentsen, L. F-L : Kompendium i blodprøvetaking og grunnleggende laboratorieteknikker i medisinsk laboratoriearbeid (siste utgave).
  • Husøy, A-M: Blodprøvetaking i praksis (Cappelen Damm akademisk) 2018
  • Rifai, N. Horvath, A. R, Wittwer, C.T: Tietz fundamentals of clinical chemistry and molecular diagnostics (Elsevier) 8th edition
  • Magelssen, M. m. fl «Etikk i helsetjenesten» (2020)
  • Bioingeniørfaglig institutt: Etikk for bioingeniører, (NITO, BFI) (siste utgave)

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur. Eventuelle justeringer publiseres på Blackboard ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HBIO104P 10.0 HØST 2020
HBIO106P 5.0 HØST 2020
HBIOA1009 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Bioingeniør
  • Medisin
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praktisk eksamen, oppgave og skriftlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Praktisk eksamen 50/100 B
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 25/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 25/100 D 15.05.2025 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL311 brun sone Sluppenvegen 14 72
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 25/100 D INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU