course-details-portlet

HBIOA1009 - Medisinsk laboratorieteknologi - Innføring i bioingeniørfag

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

Emnet omfatter grunnleggende laboratorieteknikker og kvalitetssikring i bioingeniørfaglige arbeidsmåter, inkludert pasientnær analyse (PNA). Preanalytiske forhold som kan innvirke på prøveresultat. Venøs og kapillær blodprøvetaking. Smittevern og hygiene. Helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Samhandling, kommunikasjon og konflikthåndtering i teori og praksis. Helsetjenestens oppbygging og bioingeniørens rolle. Relevante lover, forskrifter og regelverk, inklusive yrkesetiske retningslinjer og skikkethetsvurdering. Etikk med vekt på taushetsplikt og informert samtykke. Tverrkulturell kommunikasjon og forståelse av helsebegrepet.

Studentene skal kunne anvende profesjonelle kommunikasjonsferdigheter og oppøve etisk sensitivitet for å forstå sitt ansvar som helsepersonell. Det er viktig for studentene å kunne anvende egne yrkesetiske retningslinjer i diskusjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap - studenten:

  • har kunnskap om grunnleggende laboratorieteknikker og kvalitetssikring i medisinsk laboratoriearbeid
  • kan gjøre rede for preanalytiske forhold som kan innvirke på prøveresultat
  • har kunnskap om blod og blodceller, og urinanalyse
  • har kunnskap om venepunksjon og kapillær blodprøvetaking
  • forstår viktigheten av smittevern og hygienetiltak i forbindelse med pasientkontakt og medisinsk laboratoriearbeid
  • har kunnskap om HMS-arbeid i medisinsk laboratoriearbeid
  • har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon inkludert aktiv lytting og strukturering av profesjonelle samtaler
  • har kunnskap om moralske verdier som ligger til grunn for profesjonell kommunikasjon
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon med forskjellige sårbare pasientgrupper som barn, eldre, afasirammede, hørselshemmede og minoriteter
  • har kunnskap samhandlings og konflikthåndterings modeller
  • har kunnskap om skikkethetsvurdering
  • har kunnskap om tverrprofesjonell samhandling til pasientens fordel mellom helseprofesjoner
  • kjenner til oppbygning og organisering av helsetjenesten i Norge
  • har kunnskap om bioingeniørens rolle i helsevesenet
  • har kunnskap om relevante lover og regelverk
  • har kunnskap om etiske teorier og etisk refleksjonsverktøy, og bioingeniørenes yrkesetiske retningslinjer
  • ha utviklet et helhetlig syn på menneskets integritet og rettigheter
  • kjenner til hvordan man kan oppdage vold/omsorgssvikt og tjenestens varslingsrutiner ved omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer

Ferdigheter - studenten:

  • kan utføre grunnleggende bioingeniørfaglige laboratorieteknikker etter prosedyrer som for eksempel bruk av mikroskop, pipetter og analyseinstrumenter
  • kan utføre venøs og kapillær blodprøvetaking etter prosedyrer
  • kan ivareta helse, miljø og sikkerhet ved pasientkontakt og i medisinsk laboratoriearbeid
  • har oppøvd evne til å avsløre verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ -, gruppe- og samfunnsnivå
  • har oppøvd evne til etisk refleksjon og utvikle god etisk samhandling med pasienter
  • har oppøvd kommunikasjonsferdighet i møte med pasienten
  • har opparbeidet grunnlag for å bearbeide egne opplevelser knyttet til pasientkontakt
  • har reflektert over menneskesyn i tråd med helsefagets felles verdier
  • har oppøvd tverrprofesjonell samhandling
  • har oppøvd refleksjon rundt skikkethetsvurdering

Generell kompetanse - studenten:

  • har grunnlag for videre praksisstudier i bioingeniørfag
  • har forståelse for viktigheten av kommunikasjon i helsetjenesten
  • har innsikt i bioingeniørfaget, er bevisst og reflektert til det beste for pasienten, og over eget arbeid
  • ha opparbeidet en forståelse av betydningen av et godt psykososialt arbeidsmiljø
  • kjenner til bioingeniørens yrkesutøvelse og bioingeniørenes rolle i helsetjenesten
  • har kjennskap til skikkethetsvurdering av bioingeniørstudenter
  • har kjennskap til barn og unge sine behov for tjenester i lys av bioingeniørfaglig arbeid og hvordan man kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • har kjennskap til hvordan man kan oppdage vold/omsorgssvikt og tjenestens varslingsrutiner ved omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer

Læringsformer og aktiviteter

Forventet antall arbeidstimer totalt 200 timer.

Timeplanstyrte timer: ca. 40 timer forelesning/seminar og 32 timer interne praksisstudier.

Pedagogiske metoder vil være kombinasjoner av forelesninger, praksisstudier, skriftlige arbeider, gruppearbeid og seminarer. Det vil legges vekt på studentens egen læring gjennom bl.a. studentoppgaver.

  • Obligatorisk undervisning krever 80% tilstedeværelse og aktiv deltagelse i gruppediskusjoner
  • Laboratoriekurs er med avsluttende praktisk passeringstest, og alle rapporter skal være godkjent for å få ta passeringstesten
  • Godkjent prosjektarbeid i etikk og kommunikasjon med presentasjon for klassen

Ved søknader om godskriving, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Laboratoriekurs
  • Praktisk passeringstest
  • Muntlig presentasjon i kommunikasjon og etikk
  • Minst 80% oppmøte i obligatorisk undervisning

Mer om vurdering

Laboratoriekurs med avsluttende praktisk passeringstest, muntlig presentasjon i kommunikasjon og etikk, og 80% tilstedeværelse i obligatorisk undervisning skal være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. For at studenten skal kunne ta passeringstesten, må laboratoriekurset være godkjent på forhånd.

Godkjent obligatoriske arbeidskrav er gyldig i 4 semester (undervisningssemesteret og de tre påfølgende semestrene).

Praktisk passeringstest kan ha maksimalt to forsøk i det semester emnet undervises.

Godkjenning av obligatoriske arbeidskrav baseres på faglærernes vurderinger av studentens gjennomføring av praktiske og skriftlige arbeider, inkludert samhandling i grupper.

Ved utsatt eksamen kan vurderingsformen endres til muntlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Bioingeniørfag (BBIOING)

Forkunnskapskrav

Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved Bachelor i bioingeniørfag, NTNU

Kursmateriell

For laboratoriekursene utgis egen laboratorieperm hvert år.

Urinmikroskopi, praktisk utførelse og bildeatlas. Bente Urdal Vinje. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2012

Kommunikasjon i relasjoner, Eide og Eide 2017

Profesjonsetikk for bioingeniørar og radiografar. Braseth, Røsvik, Satinovic og Aadland. Det Norske Samlaget 2018

Etikk for Bioingeniører, Yrkesetiske retningslinjer. Elektronisk hefte fra NITO, 2020

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HBIOA2006 5.0 HØST 2023
HBIOA1001 7.5 HØST 2023
HBIOT1010 7.5 HØST 2023
BI202109 1.0 HØST 2023
BI102009 2.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Bioingeniør
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for biologiske fag Ålesund

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU