Emne - Bacheloroppgave for lektor i geografi - GEOG2016
GEOG2016 - Bacheloroppgave for lektor i geografi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir mulighet for faglig fordypning og erfaring i å gjennomføre et selvstendig arbeid gjennom en oppgaveprosess. Arbeidet med bacheloroppgaven skal gi trening i å gjennomføre et begrenset utrednings- eller forskningsarbeid. Studentene velger problemstilling for oppgaven innen temaet bærekraftig utvikling, fortrinnsvis relatert til undervisning. Emnet vil ha et særskilt fokus på bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema i skolen og som kjerneelement i fellesfaget geografi.
Bacheloroppgaven skal inneholde en vitenskapelig framstilling av det valgte temaet; presist formulerte forskningsspørsmål, begrunnede metodevalg og systematisk argumentasjon. Videre skal studenten forholde seg til relevant faglitteratur. Det empiriske grunnlaget for analysen kan være observasjonsdata eller intervjudata. Oppgaven kan også være en litteraturstudie, eller bruke andre tilgjengelig data.
Oppgaven skal følge vitenskapelige standarder i henhold til referanseføring og forskningsetiske normer.
Bacheloroppgaven skal skrives i løpet av ett semester og arbeidet skal utføres individuelt.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap:
- har kunnskap om temaet bærekraft, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftmål.
- har kunnskap om bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen og som kjerneelement i fellesfaget geografi.
- har innsikt i problemstillinger og relevant faglitteratur knyttet til temaene utdanning for bærekraftig utvikling og bærekraftdidaktikk, og evt. til andre fagfelt relatert til bærekraftig utvikling, avhengig av hvilket tema som velges for oppgaven.
Ferdigheter:
- behersker faglig argumentasjon, aktiv kildebruk og sentrale prinsipper for hva som kjennetegner en akademisk oppgave innen geografifaget.
- har ferdigheter i å argumentere, dokumentere, bruke og drøfte teori og empiri.
- har språklige og analytiske ferdigheter relatert til formidling av temaet bærekraftig utvikling, samt geografifaget sett i lys av bærekraftig utvikling.
Generell kompetanse:
- gir trening i å gjennomføre et avgrenset FoU-prosjekt.
Læringsformer og aktiviteter
Inntil 12 timer undervisning.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på 75% av undervisningen
- Innlevering av prosjektskisse
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å være kvalifisert for å ta eksamen i emnet. Eksamen i emnet består av en bacheloroppgave som teller 100%. Oppgaven gjennomføres individuelt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13 (MLGEOG)
Anbefalte forkunnskaper
Fullført GEOG1010, GEOG1011, GEOG1012, GEOG1013, GEOG1014.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
GEOG2011 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Geografi
- Samfunnsvitenskapelige fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"