course-details-portlet

GB8420 - Strategiske og politiske aspekter ved utnytting av mineralressurser

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Rapport 100/100

Faglig innhold

Emnet fokuserer på strategier og politiske aspekter mhp ressursbruk for mineraler; politiske kompromisser / hensyn og videre implikasjoner; relevante regulatoriske rammebetingelser; assosierte forvaltningssystemer; alternative strategier; og relaterte temaer. Emnet er beregnet å bli åpen for nye muligheter mht utvalgt tema for emnets sluttrapport, slik at kandidatenes egne ideer kan benyttes å lage kjernen av sluttrapportens tema, hvor dette er hensiktsmessig. Noen eksempler på mulige rapporttemaer kunne være:

Bruk av avgang.

Sammenligning av Towards Sustainable Mining (TSM) med lignende systemer.

Nasjonale mineral-policyer.

Tilgang på kritiske råstoffer.

Fokus på en bestemt ressurs.

Policy sammenligning/gap (mangel)/ fremtidens behov for utvikling.

Sammenligne spesifikke mineraler mot andre ressurser - vurdere forskjellene.

Problemstillinger ifm uformell «artisanal» produksjon.

Det er viktig å understreke at eksemplene gitt ovenfor er ikke eksklusive - emnet skal ha stor bredde mht mål for utvalgt prosjekt.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Emnet vil introdusere studentene for strategiske og politiske aspekter med hensyn til utvinning, bruk og gjenvinning av mineralressurser innen et utvalgt tema og gi en dypere forståelse for de mer spesifikke mekanismene innen dette temaet. Temaet vil tilpasses de ulike deltagerne og vil variere avhengig av deltakernes forskningsfelt.

FERDIGHETER:

Deltakerne vil lære å søke frem, tolke, prosessere og analysere informasjon fra ulike kilder, samt å kommunisere og presentere sitt arbeid i en hensiktsmessig form både for spesialister og et bredere publikum.

GENERELL KOMPETANSE:

Deltakerne være i stand til å sette kunnskapen om det valgte temaet inn i en bredere sammenheng og forstå dets relevans. Deltakerne vil være i stand til å kommunisere den ervervede kompetansen til både spesialister og ikke-spesialister.

Læringsformer og aktiviteter

Selvstudie baserte på innledende utvalgt litteratur og studetens egen fordypningssøk på studium av et spesifikt tema som basis for rapporten i emnet. Studentene skal skrive en rapport men, hvis rapportemnet er godt nok knyttet til eget studium, kan det være en mulighet å produsere rapporten i artikkelmanuskript form i tilfelle det blir mulig å publisere arbeidet.

Hvis emnet tiltrekker minst 3 students vil et obligatorisk miniseminar også kunne inkluderes i emnet. Dette vil gi kandidatene muligheten til å øve på sine presentasjonsferdigheter og muligheten for litt synergi mht tilbakemeldinger fra felles diskusjon, samt en sjanse å sammenligne eget arbeidsnivå med de andre i emnet.

Mer om vurdering

For å få bestått i emnet kreves det en score på minimum 70 prosent (70 av 100 poeng).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ingeniørvitenskap (PHIV)

Forkunnskapskrav

Emnet krever opptak til ph.d.-programmet Ingeniørvitenskap, eller godkjenning fra emneansvarlig.

Kursmateriell

Utvalgt litteratur.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Mineralproduksjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for geovitenskap

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Rapport

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Rapport 100/100

Innlevering
31.01.2025


14:00

Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Rapport 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU