course-details-portlet

FYST2302 - Fysioterapi ved sammensatte og langvarige tilstander

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 70 minutter A

Faglig innhold

I dette emnet er utøvelse og refleksjon i fysioterapifaget sett i en tverrfaglig og helsepolitisk sammenheng sentralt. Hovedfokuset er på fysioterapi ved sammensatte og langvarige tilstander, og innen habiliterings- og rehabiliteringsarbeid. Studentene vil tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen dette området både på individ- gruppe- og samfunnsnivå. På individnivå får studentene en fordypning i pasientsentrert og tverrfaglig tilnærming der pasientens målsetting og funksjon i hverdagslivet er i sentrum. På gruppenivå vil studentene få innsikt i prinsipper og føringer for rehabilitering- og habiliteringsarbeid, for endringsarbeid, og for tverrfaglig samhandling. På samfunnsnivå får studentene kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming, om universell utforming og inkludering. Emnet bygger videre på tidligere emner i studiet, det betyr blant annet at refleksjon og diskusjon av hvordan alle nivå i ICF henger sammen og påvirker hverandre er viktige momenter i emnet. Videre vektlegges klinisk resonering, klinisk handlingskompetanse og kritisk refleksjon rundt fysioterapifagets plass i tverrfaglig sammenheng.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • har bred kunnskap om sentrale prinsipper og offentlige føringer for habilitering og rehabilitering, spesielt om arbeid med koordinerte tjenester, ansvarsgrupper og individuelle planer.
  • kan gjøre rede for og reflektere rundt ulike perspektiver på funksjonshemming, universell utforming og inkludering
  • har innsikt i formidling og tilpassing av tekniske hjelpemidler
  • kan gjøre rede for sentrale prinsipper og betydning av tverrfaglig samarbeid, spesielt for personer med sammensatte og langvarige tilstander

Ferdigheter

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • arbeide etter prinsippene i kunnskapsbasert habiliterings- og rehabiliteringsarbeid for personer med sammensatte og langvarige tilstander, med spesiell vekt på brukermedvirkning, individuelle planer og tverrfaglig samarbeid
  • skriftliggjøre, oppdatere og evaluere egen fagutøvelse.
  • bruke et individuelt tilpasset håndlag som en integrert del av den aktuelle fysioterapiintervensjonen.
  • anvende hensiktsmessige helsepedagogiske fremgangsmåter som fremmer autonomi, brukermedvirkning, mestrings- og helsekompetanse i endringsprosesser
  • anvende relevant kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pårørende og samarbeidspartnere
  • gjenkjenne kroppslige tegn og symptomer hos mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, og henvise videre ved behov.
  • vurdere om og når det vil være hensiktsmessig å benytte teknologi i behandling, habilitering og rehabilitering.
  • klinisk reflektere og diskutere hvordan ulike nivå i ICF henger sammen og påvirker hverandre

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • har innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet.
  • kan anvende fysioterapifaglig kompetanse på tvers av fagmiljøer, profesjoner, sektorer, virksomheter og tjenestenivåer.
  • planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig.
  • bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid, seminar, presentasjoner, selvstudium, kasuistikkarbeid, pasientdemonstrasjoner og praksisstudium.

Obligatoriske aktiviteter

  • Seminar før praksis
  • Ferdighetstrening (80%)
  • TverrSam
  • Førstehjelpskurs
  • Seminar etter praksis
  • Praksisperiode (8 uker)

Mer om vurdering

Eksamen:

Alle obligatoriske aktiviteter i emnet må være vurdert til godkjent for at studenten kan ha eksamensadgang i emnet.

Praktisk-muntlig eksamen med pasient, eksamen går over to (2) dager.

Dag 1

  • Studenten får utdelt pasientopplysninger og får bruke 30 minutter på å sette seg inn i pasientopplysningene.
  • Med utgangspunkt i de utdelte pasientopplysningene gjør studenten en pasientundersøkelse (inklusiv anamnese) i maksimum 60 minutter.
  • Studenten skriver så pasient journal til neste dag.

Dag 2

  • Studenten leverer to eksemplarer av journalen på oppsatt tid.
  • Studenten har så 30 minutter med pasienten til å innhente eventuelle nye opplysninger, kontrollere funn eller eventuelle endringer i pasientens tilstand.
  • Deretter har studenten en 10 minutters samtale med kommisjonen.
  • Studenten viser så relevante undersøkelser og behandling av pasienten i 45 minutter.
  • Avslutningsvis har studenten og kommisjonen en samtale på 15 minutter.

Tillatte hjelpemidler: Studenten kan benytte litteratur og har til rådighet basalt utstyr for fysioterapeutisk undersøkelse og behandling. Dette gjelder for begge dagene av den praktisk-muntlige eksamen. Det er ikke lov å ta opp lyd eller bilde under og i forbindelse med eksamen.

Utsatt eksamen avvikles for studenter med dokumentert gyldig fravær, med resultat ikke bestått eller dersom de har avbrutt eksamen underveis (trekk). Studenten trenger ikke å gjennomføre godkjente obligatorisk aktivitet eller godkjent praksis på nytt dersom vedkommende blir vurdert til ikke bestått på ordinær eksamen.

De obligatoriske aktivitetene

  1. Tverrfaglig utdanning innen samhandling (TverrSam)
  2. Ferdighetsundervisning
  3. Førstehjelpskurs
  4. Seminar før praksis
  5. Praksisperiode (8 uker)
  6. Seminar etter praksis

Ved obligatoriske aktiviteter er det krav om minimum 80 % oppmøte. Ved mer enn 20 % fravær fra disse aktivitetene kan ikke studenten gå opp til eksamen. All undervisning/aktivitet som er obligatorisk kommer frem av timeplanen og gis informasjon om ved oppstart av emnet.

Nærmere om obligatoriske aktiviteter i emnet:

  1. TverrSam: den obligatoriske aktiviteten i TverrSam er en oppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dersom studenten uavhengig av årsak, ikke deltar på deler eller hele seminaret må vedkommende levere et skriftlig arbeid i etterkant. Ikke godkjent arbeidskrav regnes som et brukt forsøk. Studenten har to forsøk. Det må søkes om ett tredje forsøk.
  2. Ferdighetsundervisning: Denne undervisningen har krav om obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
  3. Førstehjelpskurs: Det er et krav om dokumentert gjennomført oppfriskningskurs i førstehjelp, før man går ut i praksis i emnet.
  4. Seminar før praksis: Seminaret har krav om obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
  5. Praksisstudium i 8 uker, sammenhengende praksisperiode. Det er obligatorisk deltagelse i praksisstudier. Dokumentert (gyldig) fravær mellom 11 og 20 % kan etter avtale mellom praksissted og universitet tas igjen som forlenget praksisperiode. Fravær over 20 % uansett grunn, medfører at studenten må gjennomføre emnet på nytt neste studieår. Tilhørende krav til den aktuelle praksisperioden må da tas om igjen sammen med ny praksisperiode. Studenten har obligatorisk aktivitet knyttet til den sammenhengende praksisperioden; Endelig vurdering av praksisperioden i sin helhet vurderes til godkjent/ikke-godkjent og gjøres av NTNU ved kontaktlærer på bakgrunn av; (i) godkjent obligatorisk aktivitet, (ii) innstilling fra praksisveileder om bestått/ikke-bestått praksisperiode, (iii) oppfylte krav til praksisstudiene, i henhold til emnebeskrivelse, reglement og retningslinjer Ved ikke-bestått praksisperiode har studenten kun anledning til å fremstille seg til samme praksisperiode maksimalt to ganger.
  6. Seminar etter praksis. Seminaret etter praksis er obligatorisk, og har som obligatorisk aktivitet et gruppearbeid med muntlig presentasjon. Presentasjonen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dersom studenten uavhengig av årsak, ikke deltar på 1) gruppearbeid i forkant, kan vedkommende ikke delta på presentasjonen, 2) selve presentasjonen, må vedkommende levere ett skriftlig arbeid i etterkant. Ikke godkjent aktivitet regnes som ett brukt forsøk. Studenten har to (2) forsøk. Det må søkes om et eventuelt tredje forsøk.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)

Forkunnskapskrav

Fullført andre studieår av bachelor i fysioterapi, dvs. følgende emner:

  • FYST2201
  • FYST2202
  • FYST2203
  • FYST2204

I tillegg må studenten har fullført femte semester av bachelor i fysioterapi.

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.

Kursmateriell

Pensumlitteratur publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HFYS3008 22.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  22.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Fysioterapi
  • Helse- og sosialfag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Muntlig eksamen 100/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Muntlig eksamen 100/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU