course-details-portlet

FYST1101 - Kommunikasjon, samhandling og helse 1

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappevurdering 100/100 2 semestre

Faglig innhold

Gjennom dette emnet får studentene begynnende erfaring med egen aktivitet og bevegelse, samt grunnleggende ferdigheter i instruksjon av enkeltindivid og i gruppe. I dette emnet vil de lære grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon. Studentene får innblikk i fysioterapifaget, dets utvikling og historie. I tillegg vil de bli kjent med ulike perspektiver på helse og sykdom og hvilken betydning dette kan ha for utøvelse av fysioterapi. Helsefremmende og forebyggende arbeid er også tema i dette studieemnet.

I første semester har studieemnet delt læringsfokus med FYST 1103 (bevegelseslære 1) og FYST1102 funksjonell anatomi 1.

I andre semester har studieemnet delt læringsfokus med FYST1105 (Bevegelseslære 2) i forbindelse med praksis i barnehage, samt med FYST1104 (Funksjonell anatomi 2) i forbindelse med punktpraksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • kan gjøre rede for grunnleggende forutsetninger for god kommunikasjon i møte mellom mennesker.
  • kjenner til fysioterapiens historie og utvikling, og viser begynnende forståelse for profesjonens plass i helsetjenesten.
  • kan gjøre rede for ulike perspektiver på helse og sykdom og vise forståelse for betydningen dette kan ha for fysioterapiutøvelse.
  • kan gjøre rede for begrepene helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
  • kjenner til taushetspliktens betydning for fysioterapeutens arbeid.
  • kan grunnleggende teori om livreddende førstehjelp.

Ferdighet

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • tilegne seg ny kunnskap gjennom erfaringsbasert aktivitet og bevegelse i møter mellom mennesker.
  • reflektere over eget og andres kroppsuttrykk i samhandling med medstudenter.
  • berøre andre med varhet, samt reflektere over hvordan dette oppleves.
  • reflektere rundt kommunikasjon om kropp og bevegelse.
  • anvende instruksjon som et pedagogisk virkemiddel i møte med enkeltindivider og grupper.
  • reflektere over maktforhold og profesjonalitet i møte med andre.
  • anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samhandling med brukere/pasienter og reflektere over egen rolle i møtet.
  • beherske livreddende førstehjelp.

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne forventes det at studenten:

  • kan diskutere og reflektere rundt ulike perspektiver på helse og sykdom, og mulige utfordringer ulike perspektiver kan ha for helsetjenesten, og spesielt for fysioterapeuter.
  • kjenner til utviklingstrekk i samfunnet og endringer i sykdomsbildet, og se det i sammenheng med dagens helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
  • viser innsikt i hvordan man samhandler med ulike pasienter/brukere både individuelt og i gruppe.
  • kjenner til personlige og sosiale forhold av betydning for menneskers aktivitet og bevegelse, og reflekterer over sammenhengen mellom disse.
  • utøver god praksis gjennom faglig engasjement og nysgjerrighet.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, gruppearbeid, veiledning, selvstudium/selvstendig arbeid, seminar, prosjektarbeid, ferdighetstrening/simulering, praksisstudium.

Emneevaluering: Emnet evalueres minst én gang underveis i gjennomføringen og én gang etter hver gjennomføring av emnet,basert på referansegruppemetodikk. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Observasjonspraksis - 2 dager (høst)
  • Ledelse av bevegelsesgrupper 1/2 dag pr uke i totalt 10 uker (høst og vår)
  • Instruksjon av gruppe medstudenter (inkludert gruppeøving i forkant)
  • Gruppearbeid med presentasjon 1: Gruppearbeid ifm observasjonspraksis og undervisning i bevegelse og opplevelse
  • Gruppearbeid med presentasjon 2: Helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Gruppearbeid med presentasjon 3: Gruppearbeid ifm instruksjon av bevegelsesgrupper
  • Gjennomført førstehjelpskurs

Mer om vurdering

Eksamen: Mappevurdering

Ved emnets slutt leverer studentene en mappe som består av følgende arbeider:

  • Refleksjonsnotat fra timene i bevegelse og opplevelse (høst)
  • Refleksjonsnotat instruksjon (høst)
  • Refleksjonsnotat kommunikasjon (vår)

Alle arbeidene leveres individuelt.

Hvert av refleksjonsnotatene har et omfang på ca. 1000 ord.

Deltakelse i undervisningsopplegget er en forutsetning for å kunne skrive refleksjonsnotatene. Detaljer knyttet til dette publiseres på Blackboard ved emnets oppstart.

Alle arbeidene/notatene leveres på Blackboard innen gitte frister. Studentene vil her få skriftlig tilbakemelding på arbeidet av faglærere og beskjed hvis noe må endres for å kunne bestå mappen ved endelig innlevering.

Det er studenten selv som har ansvaret for å oppbevare arbeidene sine inntil mappen i sin helhet leveres til sensur.

Sensor(ene) vurderer mappen til bestått/ikke bestått. Det er arbeidene i mappen som gis en samlet karakter, og det er følgelig den samlede vurderingen som danner grunnlag for klage og begrunnelse etter reglene i § 6-2 i studieforskriften. Ved ikke bestått på mappen må samtlige av arbeidene i mappen tas opp igjen. Det er ikke mulig å foreta et utplukk.

Obligatoriske aktiviteter:

Praksis:

  • 2 dagers observasjonspraksis i første semester
  • Ledelse av bevegelsesgrupper ½ dag pr uke i første og andre semester (totalt 10 dager)

Praksisstudiene i de to første punktene har en nærværsplikt på 100 %. Det kan maksimalt godkjennes fravær på 10 %. Dokumentert (gyldig) fravær mellom 11 % og 20 % kan etter avtale mellom praksissted og universitet tas igjen som forlenget praksis. Fravær over 20 % uansett grunn, medfører at studenten må gjennomføre emnet på nytt neste studieår.

Gruppeoppgaver med presentasjon:

  • Presentasjon av gruppearbeid i etterkant av observasjonspraksis.
  • Presentasjon/instruksjon av gruppe medstudenter.
  • Presentasjon av gruppearbeid etter instruksjon av bevegelsesgruppe
  • Presentasjon av gruppearbeid i helsefremmende og forebyggende arbeid.

Dersom studenten ikke deltar på presentasjonene i de fire punktene over (og gruppearbeid i forkant), uavhengig av årsak må vedkommende legge frem for lærere/gruppe i etterkant. Ved ikke gyldig fravær regnes manglende oppmøte som et brukt forsøk. Studenten har to forsøk. Det må søkes om et tredje forsøk.

Gruppearbeid med innlevering

  • anamnese/kommunikasjon

Dersom studenten ikke deltar i gruppearbeidet, må vedkommende gjennomføre tilsvarende oppgave på et senere tidspunkt.

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å kunne fremstille seg til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav. Det vil si at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.

Kursmateriell

Pensumlitteratur publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet. 

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HFYS1006 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Fysioterapi
  • Helse- og sosialfag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Mappevurdering 100/100

Innlevering
16.08.2024


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU