Emne - Kommunikasjon, samhandling og helse 1 - FYST1101
FYST1101 - Kommunikasjon, samhandling og helse 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 | 2 semestre |
Faglig innhold
Gjennom dette emnet får studentene begynnende erfaring med egen aktivitet og bevegelse, samt grunnleggende ferdigheter i instruksjon av enkeltindivid og i gruppe. I dette emnet vil de lære grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon. Studentene får innblikk i fysioterapifaget, dets utvikling og historie. I tillegg vil de bli kjent med ulike perspektiver på helse og sykdom og hvilken betydning dette kan ha for utøvelse av fysioterapi. Helsefremmende og forebyggende arbeid er også tema i dette studieemnet.
I første semester har studieemnet delt læringsfokus med FYST 1103 (bevegelseslære 1) og FYST1102 funksjonell anatomi 1.
I andre semester har studieemnet delt læringsfokus med FYST1105 (Bevegelseslære 2) i forbindelse med praksis i barnehage, samt med FYST1104 (Funksjonell anatomi 2) i forbindelse med punktpraksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved gjennomført emne forventes det at studenten:
- kan gjøre rede for grunnleggende forutsetninger for god kommunikasjon i møte mellom mennesker.
- kjenner til fysioterapiens historie og utvikling, og viser begynnende forståelse for profesjonens plass i helsetjenesten.
- kan gjøre rede for ulike perspektiver på helse og sykdom og vise forståelse for betydningen dette kan ha for fysioterapiutøvelse.
- kan gjøre rede for begrepene helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
- kjenner til taushetspliktens betydning for fysioterapeutens arbeid.
- kan grunnleggende teori om livreddende førstehjelp.
Ferdighet
Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:
- tilegne seg ny kunnskap gjennom erfaringsbasert aktivitet og bevegelse i møter mellom mennesker.
- reflektere over eget og andres kroppsuttrykk i samhandling med medstudenter.
- berøre andre med varhet, samt reflektere over hvordan dette oppleves.
- reflektere rundt kommunikasjon om kropp og bevegelse.
- anvende instruksjon som et pedagogisk virkemiddel i møte med enkeltindivider og grupper.
- reflektere over maktforhold og profesjonalitet i møte med andre.
- anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samhandling med brukere/pasienter og reflektere over egen rolle i møtet.
- beherske livreddende førstehjelp.
Generell kompetanse
Ved gjennomført emne forventes det at studenten:
- kan diskutere og reflektere rundt ulike perspektiver på helse og sykdom, og mulige utfordringer ulike perspektiver kan ha for helsetjenesten, og spesielt for fysioterapeuter.
- kjenner til utviklingstrekk i samfunnet og endringer i sykdomsbildet, og se det i sammenheng med dagens helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
- viser innsikt i hvordan man samhandler med ulike pasienter/brukere både individuelt og i gruppe.
- kjenner til personlige og sosiale forhold av betydning for menneskers aktivitet og bevegelse, og reflekterer over sammenhengen mellom disse.
- utøver god praksis gjennom faglig engasjement og nysgjerrighet.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, selvstudium/selvstendig arbeid, seminar, prosjektarbeid, ferdighetstrening/simulering, praksisstudium.
Emneevaluering: Emnet evalueres minst én gang underveis i gjennomføringen og én gang etter hver gjennomføring av emnet,basert på referansegruppemetodikk. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.
Obligatoriske aktiviteter
- Observasjonspraksis - 2 dager (høst)
- Ledelse av bevegelsesgrupper 1/2 dag pr uke i totalt 10 uker (høst og vår)
- Instruksjon av gruppe medstudenter (inkludert gruppeøving i forkant)
- Gruppearbeid med presentasjon 1: Gruppearbeid ifm observasjonspraksis og undervisning i bevegelse og opplevelse
- Gruppearbeid med presentasjon 2: Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Gruppearbeid med presentasjon 3: Gruppearbeid ifm instruksjon av bevegelsesgrupper
- Gjennomført førstehjelpskurs
Mer om vurdering
Eksamen: Mappevurdering
Ved emnets slutt leverer studentene en mappe som består av følgende arbeider:
- Refleksjonsnotat fra timene i bevegelse og opplevelse (høst)
- Refleksjonsnotat instruksjon (høst)
- Refleksjonsnotat kommunikasjon (vår)
Alle arbeidene leveres individuelt.
Hvert av refleksjonsnotatene har et omfang på ca. 1000 ord.
Deltakelse i undervisningsopplegget er en forutsetning for å kunne skrive refleksjonsnotatene. Detaljer knyttet til dette publiseres på Blackboard ved emnets oppstart.
Alle arbeidene/notatene leveres på Blackboard innen gitte frister. Studentene vil her få skriftlig tilbakemelding på arbeidet av faglærere og beskjed hvis noe må endres for å kunne bestå mappen ved endelig innlevering.
Det er studenten selv som har ansvaret for å oppbevare arbeidene sine inntil mappen i sin helhet leveres til sensur.
Sensor(ene) vurderer mappen til bestått/ikke bestått. Det er arbeidene i mappen som gis en samlet karakter, og det er følgelig den samlede vurderingen som danner grunnlag for klage og begrunnelse etter reglene i § 6-2 i studieforskriften. Ved ikke bestått på mappen må samtlige av arbeidene i mappen tas opp igjen. Det er ikke mulig å foreta et utplukk.
Obligatoriske aktiviteter:
Praksis:
- 2 dagers observasjonspraksis i første semester
- Ledelse av bevegelsesgrupper ½ dag pr uke i første og andre semester (totalt 10 dager)
Praksisstudiene i de to første punktene har en nærværsplikt på 100 %. Det kan maksimalt godkjennes fravær på 10 %. Dokumentert (gyldig) fravær mellom 11 % og 20 % kan etter avtale mellom praksissted og universitet tas igjen som forlenget praksis. Fravær over 20 % uansett grunn, medfører at studenten må gjennomføre emnet på nytt neste studieår.
Gruppeoppgaver med presentasjon:
- Presentasjon av gruppearbeid i etterkant av observasjonspraksis.
- Presentasjon/instruksjon av gruppe medstudenter.
- Presentasjon av gruppearbeid etter instruksjon av bevegelsesgruppe
- Presentasjon av gruppearbeid i helsefremmende og forebyggende arbeid.
Dersom studenten ikke deltar på presentasjonene i de fire punktene over (og gruppearbeid i forkant), uavhengig av årsak må vedkommende legge frem for lærere/gruppe i etterkant. Ved ikke gyldig fravær regnes manglende oppmøte som et brukt forsøk. Studenten har to forsøk. Det må søkes om et tredje forsøk.
Gruppearbeid med innlevering
- anamnese/kommunikasjon
Dersom studenten ikke deltar i gruppearbeidet, må vedkommende gjennomføre tilsvarende oppgave på et senere tidspunkt.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for å kunne fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Det vil si at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.
Kursmateriell
Pensumlitteratur publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HFYS1006 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
- Fysioterapi
- Helse- og sosialfag
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Mappevurdering
100/100
Innlevering
16.08.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"