Emne - Energiressurser - FY2290
FY2290 - Energiressurser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 25/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 75/100 | 4 timer | G |
Faglig innhold
Emnet gir en oversikt over energiressursene og deres rolle i det moderne samfunn og de medfølgende miljøproblemer. Det gis en oversikt over dagens situasjon i et nasjonalt og globalt perspektiv. Miljøvirkninger som forandringer av klima, sur nedbør, gjødslingseffekter og inngrep i landskapsbilde blir beskrevet. Mulighetene for en mer effektiv bruk av energiressursene vil bli diskutert, spesielt hvordan energilovene styrer disse mulighetene. Potensial og utnyttelse av fornybare energikilder som sol-, vind- og bølgeenergi, vannkraft og biomasse vil bli beskrevet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten kunne gjøre rede for energiinnhold per masseenhet i ulike drivstoff, og energieffektiviteten til de vanligste typer varmemaskiner.
Studenten skal kunne:
- Beskrive de viktigste energikildene som brukes i dag, i Norge og på verdensbasis, inkludert utvinning, transport og bruksområder.
- Beregne og sammenligne energiinnholdet i ulike energiressurser.
- Sammenligne miljøeffekter av å bruke ulike energiressurser.
- Vurdere fordeler og ulemper med ulike energiressurser under gitte omstendigheter, og hvordan dette påvirkes av lovgivning.
- Forklare og anvende begreper som ledningsevne, effektivitet, potensial og kinetisk energi i tilknytning til energiforbruk.
- Forklare virkemåten til varmemaskiner, varmepumper, solceller, og vann- og vindturbiner.
- Forklare sammenhengen mellom absorpsjon, emisjon og drivhuseffekten.
- Forklare og ta i bruk beregningsmodeller som brukes til å karakterisere befolkningsvekst og ressursbruk.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, obligatoriske skriftige øvingsoppgaver og en kort presentasjon. Nok øvinger må være godkjent for å få ta eksamen, og presentasjonen må være godkjent. Studentenes forventede arbeidsinnsats i emnet er 225 timer.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Den samlede karakteren består av delvurderingene skriftlig eksamen (75%) og arbeider (25%). Arbeider inkluderer øvelser og prosjektarbeid som leder opp til en gruppepresentasjon mot slutten av semesteret. Øvelsene vil gis vurderingen "bestått/ikke-bestått", og prosjektarbeidet/presentasjonen vil bli gitt bokstavkarakter (A-F)
Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene forutsettes å ha noe bakgrunn i grunnleggende matematikk fra videregående skole, inkludert algebra og tolkning av data fra grafer. Kurset er mulig, selv om det er ikke beregnet for studenter som studerer naturvitenskap og teknologi; TFY4300 er mer passende for dem som har fysikk og kjemi som hovedprofil (fordypning).
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MNFFY290 | 7.5 | ||
TFY4300 | 5.0 | HØST 2010 | |
FY6026 | 5.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Ingeniør- og miljøgeofysikk
- Energi- og miljøfysikk
- Klima og kuldeteknikk, energi og innemiljø
- Petroleumsteknologi
- Ressursgeologi
- Anvendt geofysikk
- Fysikk
- Realfag
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 75/100 G 21.05.2025 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 lyseblå sone Sluppenvegen 14 30 - Vår ORD Oppgave 25/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 75/100 G INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"