course-details-portlet

FH3013 - Folkehelse 2

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

Med utgangspunkt i grunnleggende kunnskap og ferdigheter fra Folkehelse 1 gir dette kurset nye perspektiver og bredde i tilnærmingen til dagens og morgendagens folkehelsearbeid. Sentral kunnskap, metoder og teorier fra ulike fagfelt som sosiologi, økonomi og etikk vil gjennomgås for å gi en helhetlig forståelse av folkehelse, folkehelsearbeid og ulike typer utfordringer som folkehelsearbeidet møter. Vi belyser viktige temaer innen folkehelse og bærekraft (sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft) og går gjennom de viktigste aspektene innen global folkehelse. Livsløpsperspektivet et gjennomgående tema i kurset, og faglige problemstillinger vil diskuteres inn mot ulike livsfaser som barndom/ungdom, arbeidsliv og alderdom.

Læringsutbytte

Kunnskaper: 

Kandidaten...

  • har kunnskap om betydning av og bidrag fra ulike fagfelt og fagtradisjoner i folkehelsevitenskap og i folkehelsearbeidet 
  • har inngående kunnskap om hvordan helse hos individer og i befolkningen utvikler seg gjennom livsløpet og fra generasjon til generasjon (livsløpsperspektivet)
  • har kunnskap om teorier knyttet til ressursknapphet og hvordan metoder innen helseøkonomi (økonomisk evaluering) benyttes for å prioritere mellom ulike helse- og folkehelsetiltak 
  • har kunnskap om hvordan fordelingen av ressurser i samfunnet har betydning for folkehelsen og individets muligheter for å gjøre valg om helserelatert livsstil i ulike livsfaser 
  • kjenner til teori om hvordan folkehelsearbeid kan forstås som del av samfunnets og medisinens utvikling (medikalisering)  
  • har kunnskap om hvordan ulike etisk-politiske ståsteder ofte setter rammene for hva man tenker er mulige og akseptable folkehelsetiltak i et samfunn og i en befolkning 
  • kan gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling, de tre sentrale dimensjonene i bærekraft, FNs mål for bærekraftig utvikling og begrepet ‘planetens tålegrenser’  
  • kan gi eksempler på hvordan klima, natur, menneskehelse og dyrehelse påvirker hverandre   
  • kan identifisere og forklare viktige globale folkehelseutfordringer, forstå de bakenforliggende årsakene og beskrive bærekraftige strategier som kan brukes for å møte disse utfordringene
  • har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår hos enkeltindivider og i befolkningen gjennom livsløpet

Ferdigheter: 

Kandidaten...

  • kan anvende litteratur fra ulike fagfelt for å belyse tema innen folkehelse med lokal og global relevans
  • kan kritisk lese en økonomisk evaluering og kommunisere hvordan økonomiske evalueringer belyser beslutningsprosesser rundt innføring av ulike helse- og folkehelsetiltak 
  • kan drøfte hvordan folkehelsearbeid kan forstås ut fra sosiologisk teori om ressurser og samfunnsutvikling 
  • kan sette ord på og drøfte hvordan folkehelsepolitikk berører ulike forståelser av frihet, rettferdighet og det gode liv, og dermed kunne vise hvordan en grunnleggende etisk forståelse av disse sammenhengene kan gi kraft og støtte til bestemte folkehelsetiltak  
  • kan diskutere, ved hjelp av eksempler, hvordan de ulike dimensjonene og målene for bærekraftig utvikling påvirker hverandre gjensidig og hvilken betydning denne kompleksiteten har for folkehelse  

Generell kompetanse: 

Kandidaten....

  • kan drøfte problemstillinger innen folkehelse i et livsløpsperspektiv ved hjelp av kunnskap og ferdigheter fra ulike fagfelt og med hensyn til sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft 
  • kan kommunisere om ulike relevante perspektiver på aktuelle tema innen folkehelse
  • kan forklare hvordan utformingen av folkehelsearbeid skjer i konteksten av samfunnet det gjennomføres i 

Læringsformer og aktiviteter

Faget er basert på undervisning bestående av  

  1. forberedelsesaktiviteter. Studentene forventes å forberede seg (en dag forberedelse til en dag med undervisning) i forkant av timeplanlagt undervisning 
  2. Undervisningsdager bestående av forelesninger og diskusjon/gruppearbeid rundt «cases» eller lignende 

Obligatoriske aktiviteter: Ingen 

Mer om vurdering

Eksamen: Skriftlig skoleeksamen med varighet 4 timer

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Folkehelse (MFHLS)
Global Health (MSPUHE)

Forkunnskapskrav

Opptak til master i folkehelse (MFHLS) eller global helse (MSPUHE). Gjennomført FH3012 Folkehelse 1 eller tilsvarende. Folkehelse 2 forutsetter at studenter har grunnleggende kunnskap om folkehelse fra kurset FH3012 Folkehelse 1, eller tilsvarende. 

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
FH3000 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Folkehelse

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU