Emne - Helseøkonomi og folkehelse - FH3008
FH3008 - Helseøkonomi og folkehelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | D |
Faglig innhold
Emnet skal gi en innføring i grunnleggende helseøkonomiske begreper og prinsipper, anvendelse av disse i et folkehelseperspektiv og med tanke på planlegging og evaluering av ulike former for folkehelsearbeid. Tema som tas opp er:
- Å måle helse i et livsløpsperspektiv: Helserelatert livskvalitet og kvalitetsjusterte leveår/gode leveår
- Ulikhet i helse og behov for helsetjenester, forebygging versus behandling
- Organisering og finansiering av helsetjenesten og av folkehelsearbeid
- Effektivitet, fordeling og likhet
- Metoder for økonomisk evaluering: Kostnad-effekt og kostnad-nytte analyser
- Folkehelsearbeid, prioritering og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Kurset behandler sentrale helseøkonomiske begreper og prinsipper som gode leveår og ulike måter å måle dette på, effektivitet og fordeling, økonomisk evaluering av folkehelsearbeid og helsetjenester - og samfunnsøkonomisk lønnsomhet. I kurset blir det gitt en innføring i organisering og finansiering av helsetjenester og folkehelsearbeid generelt, ulike aspekter ved effektivitet, hvordan samfunnsøkonomisk lønnsomhet kan forstås, metoder for økonomisk evaluering av helsetiltak og av prioritering i praksis. Gjennomføring av kostnad-effekt analyser og kostnad-nytte analyser blir gjennomgått, herunder ulike måter å måle helse og uhelse på - kvalitetsjusterte leveår (QALY) og Disability Adjusted Life Years (DALY) spesielt. Helseøkonomiske begreper, prinsipper og anvendelser vil bli drøftet i lys av helsepolitiske mål og relevans for folkehelsearbeid i praksis.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført kurset skal studenten:
Kunnskaper
- Ha god kjennskap til hvorfor vi prioriterer som vi gjør i Norge, det vil si, kjenne prioriteringskriteriene som blir brukt i Norge inkludert deres historie og hvordan disse brukes i praksis i ulike deler av helsetjenesten og i folkehelsearbeidet
- Ha kjennskap til teori og metoder for å gjennomføre ulike former for økonomisk evaluering, inkludert hvordan man måler kostnader og effekter og de ulike formene for økonomisk evaluering som fins (som cost-utility, cost-effectiveness og cost-benefit analyser)
- Ha kjennskap til teorien bak og metoder for å måle generelle helseeffekter, helserelatert livskvalitet, kvalitetsjusterte leveår (QALYs) og disability-adjusted life years (DALYs) og i hvilke settinger de ulike helseutfallene benyttes
- Ha kunnskap om hva som ligger i begrepene lik og rettferdig fordeling, og hvordan vi som samfunn forholder oss til disse begrepene i praksis
- Ha kjennskap til hvordan vi organiserer og finansierer helsetjenesten og folkehelsearbeid
- Kjenne til ulike begrep og teorier innen samfunns- og helseøkonomi (som ressursknapphet, produksjon, tilbud, etterspørsel, nytte, alternativkostnader, eksternaliteter, elastisitet m.fl.)
Ferdigheter
- Kunne delta i helseøkonomiske evalueringer av tiltak innen helse- og folkehelsearbeid
- Kunne forklare og benytte ulike helse- og samfunnsøkonomiske teorier, prinsipper og begrep for å belyse ulike problemstillinger innenfor helse- og folkehelsefeltet
- Kunne identifisere og vurdere ulike helse- og samfunnsøkonomiske metoder som benyttes for å besvare spørsmål knyttet til helse- og folkehelsearbeid
- Kunne vurdere, lese og benytte kunnskap fra den helseøkonomiske litteraturen på ulike problemstillinger knyttet til helse- og folkehelsearbeid
- Kunne vurdere og diskutere forebygging versus behandling i lys av sentrale helse- og samfunnsøkonomiske prinsipper
Generell kompetanse
- Kunne diskutere og bidra med innspill i prioriteringsspørsmål med kunnskap forankret i helse- og samfunnsøkonomi på ulike nivå av helsetjenesten og i folkehelsearbeid
- Kunne påvirke beslutningsprosesser og dermed bidra til lik og rettferdig fordeling av helse- og folkehelse i befolkningen tråd med gjeldende regelverk
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning og oppgaver. Det legges vekt på arbeid med oppgaver som har relevans for praksisfeltet.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent innlevert semesteroppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet: Semesteroppgave utføres som gruppearbeid og bedømmes som bestått/ikke bestått ved en muntlig framføring. Semesteroppgaven må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Godkjent semesteroppgave er gyldig i tre semester.
Forkunnskapskrav
Utdanning tilsvarende bachelornivå. Emnet tilhører masterprogrammet i folkehelse.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
KLH3000 | 5.0 | HØST 2018 | |
KLH3012 | 5.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
- Folkehelse
- Helse- og sosialfag
- Økonomi
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 26.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL274 Sluppenvegen 14 1 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 19 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"