course-details-portlet

ETT2301

Prosjektarbeid og -ledelse

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten har kunnskap om prosjektarbeid- og ledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap i tverrfaglig samarbeid med bruker- og interesseorganisasjoner og andre relevante aktører. utvikler, planlegger og gjennomfører et prosjekt som sikter mot å forbedre ergoterapeutisk praksis, og fremstiller resultat til relevante målgrupper. Dette kan også innbefatte oppdrag fra eksterne samarbeidspartnere.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap, * (§ 19 b).
  • har bred kunnskap om brukermedvirkning, kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og etikk i prosjektarbeid og innovasjonsprosesser.
  • har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsetikk, og hvordan disse kan bidra til kunnskapsutvikling i ergoterapi.

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger til å forbedre og utvikle tjenester og produkter.
  • kan anvende kreative og problemløsende strategier for å fremme aktivitet og deltagelse.
  • anvender metoder for prosjektarbeid.
  • kommuniserer resultater av prosjektarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til nytenkning og metoder som kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser, * (§ 21 a).
  • kan planlegge, gjennomføre og lede ergoterapifaglige utviklingsprosjekter.
  • kan planlegge, gjennomføre og lede samarbeid med relevante aktører, * (§ 12 b).

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

Studiet bruker stor grad av studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe. Dette kan foregå som ved bruk av basisgrupper, teambasert læring, selvstudium, oppgaver, seminarer og ferdighetslæring. Forelesninger og digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Studentene har mulighet for veiledning, og kan bruke veiledningstiden på faglig innhold og/eller gruppeprosessen. Dette forutsetter at de ber om det selv, og leverer veiledningsgrunnlag i god tid før veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig oppgave
  • Obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

Den første obligatoriske aktiviteten er en skriftlig oppgave som leveres av prosjektgruppa. Oppgaven er todelt, der den ene delen er en samarbeidskontrakt og den andre delen handler om å vise anvendelsen av ulike relevante prosjektverktøy innenfor temaet prosjektgruppa jobber med.

Den andre obligatoriske aktiviteten er en individuell medstudentvurdering. Ved hjelp av pensum skal studentene i en gruppe vurdere seg selv og gi tilbakemelding til sine medstudenter ut ifra gitte kriterier.

Obligatorisk tilstedeværelse - det kreves 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet i emnet for å kunne gå opp til eksamen.

Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.

Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med karakter A-F. Eksamen består av en muntlig presentasjon og en diskusjon rundt innholdet i presentasjonen med utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet. Prosjektgrupper som er til stede ved presentasjonene skal også delta i diskusjonene.

Hvis en gruppe stryker på eksamen, vil utsatt eksamen være en forbedring av eksisterende presentasjon og diskusjon. Gjennomføring av utsatt eksamen vil gjennomføres på tilnærmet samme måte, men vil måtte tilpasses antall oppmeldte kandidater.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.

  • ETT/ETG2201 Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer
  • ETT/ETG2202 Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
  • ETT/ETG2203 Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer
  • ETT/ETG2220 Ergoterapiprosessen og klinisk resonnering (praksisstudier)

Kursmateriell

Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETG2301 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Fra 25.09.2025
Til 26.09.2025
Tid 09:00 Varighet 2 timer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 17.12.2025 Tid 08:00 Varighet 2 timer