course-details-portlet

ETT2301 - Prosjektarbeid og -ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 30 minutter A

Faglig innhold

Studenten har kunnskap om prosjektarbeid- og ledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap i tverrfaglig samarbeid med bruker- og interesseorganisasjoner og andre relevante aktører. utvikler, planlegger og, om mulig, gjennomfører et prosjekt som sikter mot å forbedre ergoterapeutisk praksis, og fremstiller resultat til relevante målgrupper. Dette kan også innbefatte oppdrag fra eksterne samarbeidspartnere.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap, * (§ 19 b).
  • har bred kunnskap om brukermedvirkning, kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og etikk i prosjektarbeid og innovasjonsprosesser.
  • har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsetikk, og hvordan disse kan bidra til kunnskapsutvikling i ergoterapi.

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger til å forbedre og utvikle tjenester og produkter.
  • kan anvende kreative og problemløsende strategier for å fremme aktivitet og deltagelse.
  • anvender metoder for prosjektarbeid.
  • kommuniserer resultater av prosjektarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til nytenkning og metoder som kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser, * (§ 21 a).
  • kan planlegge, gjennomføre og lede ergoterapifaglige utviklingsprosjekter.
  • kan planlegge, gjennomføre og lede samarbeid med relevante aktører, * (§ 12 b).

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

Studiet bruker stor grad av studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe. Dette kan foregå som ved bruk av basisgrupper, teambasert læring, selvstudium, oppgaver, seminarer og ferdighetslæring. Forelesninger og digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Prosjektverktøy
  • Medstudentvurdering

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

Den første obligatoriske aktiviteten er en skriftlig oppgave som leveres av prosjektgruppa. Oppgaven handler om å vise anvendelsen av ulike relevante prosjektverktøy innenfor temaet prosjektgruppa jobber med.

Den andre obligatoriske aktiviteten er en individuell medstudentvurdering. Ved hjelp av pensum skal studentene i en gruppe vurdere seg selv og gi tilbakemelding til sine medstudenter ut ifra gitte kriterier.

Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.

Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. I særskilte tilfeller kan studenter søke om et tredje forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med karakter A-F. Eksamen består av en muntlig presentasjon og en diskusjon rundt innholdet i presentasjonen med utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet. Presentasjonen foregår som hovedregel i halv klasse, og prosjektgrupper som er til stede ved presentasjonene skal også delta i diskusjonene. Det er ikke anledning til en individuell eksamen når eksamensformen er gruppebasert.

Hvis en gruppe stryker på eksamen, vil utsatt eksamen være en forbedring av eksisterende presentasjon og diskusjon. Gjennomføring av utsatt eksamen vil gjennomføres på tilnærmet samme måte, men vil måtte tilpasses antall oppmeldte kandidater.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.

  • ETT/ETG2201 Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer
  • ETT/ETG2202 Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
  • ETT/ETG2203 Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer

Kursmateriell

Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
ETG2301 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Ergoterapi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen 100/100 A 27.09.2024 08:00
Rom Bygning Antall kandidater
Høst UTS Muntlig eksamen 100/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU