Emne - Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer - ETT2203
ETT2203 - Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praktisk eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 100/100 | 5 timer | E |
Faglig innhold
Emnet gir en forståelse av sammenhengen mellom aktivitet, deltakelse og psykososial helse. Studenten opparbeider seg kunnskap om psykisk helse og sykdom, hvordan dette kan påvirke aktivitetsutførelse og deltakelse. Studenten lærer om både individuelle og gruppebaserte metoder ved endringsarbeid for mennesker med psykiske utfordringer. Studenten har kunnskap om etablering og endring av vaner, rutiner, roller i ulike livsfaser knyttet til psykisk helse.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- gjør rede for psykiske utfordringer som kan gi aktivitetsvansker i hverdagen.
- har kunnskap om hvordan menneskelige ressurser/styrker kan ha betydning for å bygge opp og vedlikeholde god psykisk helse, samt kjennetegn på bedringsprosesser (recovery) innen psykisk helse.
- har kunnskap om hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer har konsekvenser for aktivitetsdeltagelse, * (§ 16 d).
Ferdigheter
Studenten
- behersker aktivitetsanalyse og aktivitetsbaserte kartleggingsmetoder ved psykiske helseutfordringer.
- benytter aktivitet metodisk, individuelt og i gruppe, for å fremme motivasjon og aktivitetsutførelse.
- tilpasser aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde motivasjon, mestring, ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller.
- kan anvende relevant faglig kunnskap om barn og unge, inklusive personers og pårørendes erfaringskompetanse, i terapeutisk samhandling, * (§ 11 b).
Generell kompetanse
Studenten
- bli bevisst egen og andres kommunikasjon og relasjonskompetanse, til å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter.
- kan planlegge og tilrettelegge for at personer med psykiske utfordringer kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter.
- kan planlegge behandling eller tjenester som sikrer barn, unge og sårbare grupper medvirkning og rettigheter.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.
Obligatoriske aktiviteter
- Vurdering av kommunikasjonsferdigheter både i gruppe og individuelt
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- Vurdering av kommunikasjonsferdigheter: Tar utgangspunkt i en skriftlig vurdering av egne ferdigheter, som videre presenteres for medstudenter i gruppe. Både skriftlig levering og presentasjon i gruppe må være gjennomført for å få godkjent.
Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.
Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. I særskilte tilfeller kan studenter søke om et tredje forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Praktisk ferdighetseksamen
- Alle studenter i en gruppe skal lede en aktivitet innenfor en gitt tidsramme. Det betyr at tidsrammen totalt per gruppe blir inntil 5 timer.
- Studentene vurderes ut fra følgende kriterier: Aktivitetsutføring, anvendelse av gruppemetodikk, ferdigheter i kommunikasjon og faglige kunnskapsbaserte begrunnelser. Den enkelte student vurderes individuelt med karakterskala A-F.
Det dannes nye grupper av studentene som er meldt opp til utsatt eksamen. Hvis dette gjelder kun en student vil utdanningen organisere en gruppe som kandidaten skal lede.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.
- ETT/ETG1101 Person, aktivitet og deltakelse i hverdagsliv
- ETT/ETG1102 Aktivitetsanalyse
- ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
- ETT/ETG1110 Profesjonsutøvelse i ergoterapi, praksis
Kursmateriell
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
ETG2203 | 7.5 | HØST 2020 | |
HERG2003 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Ergoterapi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praktisk eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Praktisk eksamen
100/100
E
11.12.2024 - 13.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Praktisk eksamen 100/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"