Emne - Aktivitetsanalyse - ETT1102
ETT1102 - Aktivitetsanalyse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 45 minutter | E |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studentene om aktivitetsanalyse som er en grunnleggende ferdighet i ergoterapi. Studentene lærer å gjennomføre aktivitetsanalyse. De skal kartlegge samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser. Studentene lærer også å kartlegge hva som er meningsfulle aktiviteter for den enkelte. Studentene lærer systematisk observasjon av aktivitetsutførelse og kartlegger hvilke krav aktiviteten stiller til personen og omgivelsene. Etiske utfordringer med kartlegging av mennesker og deres aktivitetsutførelse blir diskutert.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan aktivitetsanalyse brukes målrettet for å fremme mestring, selvstendighet og mening i hverdagslivet.
- har kunnskap om aktivitetens krav til personens ferdigheter (motoriske, prosess, og kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter).
- kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi.
- kan forklare aktivitetsform og aktivitetsutførelse og hvordan omgivelsene påvirker disse.
Ferdighet
Studenten
- kan kartlegge meningsfull aktivitet.
- kan utføre analyse av aktivitetsform og aktivitetsutførelse i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse.
- kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som kan fremme og hemme aktivitetsutførelse.
- kan anvende faglig kunnskap om å gradere eller tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, vaner og roller.
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til og kan identifisere etiske utfordringer i kartlegging av aktivitetsutførelse.
- har kjennskap til dokumentasjon av gjennomført aktivitetsanalyse
- kan reflektere over kreative strategier som fremmer aktivitet og deltakelse.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer som fordrer oppmøte og aktiv deltagelse. I emnet jobber studenter individuelt, men også mye i gruppe. Læringsaktivitetene baserer seg på ferdighetstrening, teambasert læring, gruppeoppgaver, selvstudier og forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er faglig hensiktsmessig.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering og presentasjon av aktivitetsanalyse i seminar
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet
Emnet inneholder en obligatorisk aktivitet: Seminar - Innlevering og presentasjon av gjennomført aktivitetsanalyse med medstudentvurdering. Seminaret gjennomføres i gruppe.
Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.
Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. I særskilte tilfeller kan studenter søke om et tredje forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Vurdering
Vurdering er en muntlig eksamen med oppmøte som gruppe. Tidligere i emnet har gruppen arbeidet med ulike oppgaver. En av disse oppgavene trekkes av gruppen til muntlig vurdering. Gruppen får tid til forberedelse av trukket oppgave før muntlig vurdering. Eksaminasjonen gjennomføres som gruppe, men med individuell vurdering. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Til utsatt eksamen dannes nye grupper av studentene som er meldt opp. Hvis bare en student er meldt opp fremstiller denne studenten seg til eksamen alene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved.
Kursmateriell
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
ETG1102 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Ergoterapi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen
100/100
E
27.11.2024 - 29.11.2024
08:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 100/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"