course-details-portlet

ETG1104 - Omgivelser, tilgjengelighet og teknologi

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

I dette emnet lærer studentene om hvordan fysiske, sosiale, institusjonelle, kulturelle og teknologiske omgivelser påvirker, og påvirkes av aktivitet og aktivitetsutførelse. Det belyses hvordan funksjonshemming oppstår i gapet mellom individets forutsetninger og omgivelsenes krav. Studentene lærer om hvordan gapet kan minskes gjennom fokus på omgivelser, inklusive velferdsteknologi og andre hjelpemidler. Studentene kan gjøre rede for prinsippene i universell utforming og reflektere over hvordan utformingen av omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet. 

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan omgivelser kan fremme eller hemme meningsfull aktivitet og deltagelse i hverdagslivet, uavhengig av funksjonsnivå og -utfordringer.
  • har kunnskap om universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene.
  • har kunnskap om ulike former for og hensikter med teknologi.
  • har kunnskaper om lovverk som motvirker diskriminering eller sikrer menneskerettigheter og brukermedvirkning, * (§ 7 d).

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale aktivitetsteorier og -modeller for å belyse omgivelsenes betydning for aktivitet og deltagelse.
  • bruker relevante kartleggingsmetoder og beskriver omgivelsenes krav og muligheter på bakgrunn av gjennomført aktivitetsanalyse.
  • kan reflektere over hvordan utforming og tilpasning av omgivelser kan bidra til å fremme inkludering og deltagelse.
  • kan diskutere hvordan velferdsteknologi og hjelpemidler kan fremme eller hemme aktivitet og deltakelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til hvorfor brukermedvirkning er sentralt i tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsprosesser ved utforming av omgivelser.
  • er oppmerksom på hvordan utformingen av de fysiske omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet.
  • kan finne frem til og anvende relevant lovverk, * (§ 7 a).

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer, som fordrer oppmøte og aktiv deltagelse. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Mer om vurdering

Eksamen:

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen som skal gjennomføres individuelt, med karakterregel A-F. Ved utsatt eksamen vil bearbeidelse av ordinær besvarelse bli vurdert. Ved nytt studieår må ny eksamensoppgave besvares.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved.

Kursmateriell

Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
ETT1104 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Ergoterapi
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU