Emne - Flerspråklighet i engelskfaget - ENG6104
ENG6104 - Flerspråklighet i engelskfaget
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet fokuserer på problemstillinger som er viktige for lærere som arbeider med flerspråklige og flerkulturelle elever. Det gir en innføring i teoretiske begreper knyttet til forskning på flerspråklighet, og fokuset er i stor grad på ulike pedagogiske tilnærminger som fremmer flerspråklig utvikling i engelskfaget.
Læringsutbytte
Læringsutbyttet etter fullført emne er som følger:
Kunnskaper
Kandidater som har bestått emnet
- kan definere flerspråklig språktilegnelse og forklare hvordan dette skiller seg fra første- og andrespråktilegnelse/en- og tospråklighet
- har kunnskap om fordelene og utfordringene ved flerspråklighet i utdanning, spesielt i sammenhenger hvor engelsk undervises som et tredje- eller *additional* language
Ferdigheter
Kandidaten
- forstår kompleksiteten i flerspråklighet både fra individuelle og sosiale perspektiv, og kan identifisere og utfordre språkideologier som kan påvirke holdninger til flerspråklighet
- kan bruke teoretiske begrep til å utvikle klasseromspraksiser som støtter flerspråklig språkutvikling
- kan velge, modifisere og utvikle undervisningsopplegg og aktiviteter som drar nytte av alle de språklige ressursene til alle elevene, og knytte disse til gjeldende læreplan for engelsk
Læringsformer og aktiviteter
Emnet tilbys som nettbasert kurs over ca. 13 uker. Emnet har nettleksjoner med oppgaver som dekker de ulike temaene i emnet, og benytter ulike nettløsninger for samarbeid og interaksjon. Videokonferanseverktøy vil kunne bli anvendt til muntlig presentasjon og eventuelt andre gruppemøter og veiledning på nett.
De obligatoriske aktivitetene dekker ulike aspekter ved emnet, og det gis tilbakemeldinger på disse i form av skriftlige tilbakemeldinger og/eller veiledning.
Annet
Emnet er nettbasert. Informasjon vedrørende oppstart sendes til studentens registrerte epostadresse. All øvrig kommunikasjon skjer via emnets nettsider og læringsplattform, samt NTNUs studentepost. Studenter må holde seg oppdatert på alle informasjonskanalene som brukes.
Studenter bør ha tilgang på oppdatert datamaskin, samt god internettforbindelse. Alle må ha et fungerende headset med mikrofon, samt webkamera til nettmøter.
Obligatoriske aktiviteter
- 4 hjemmeoppgaver
Mer om vurdering
De obligatoriske aktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen. Tekstene fra disse aktivitetene revideres etter tilbakemelding, og leveres som del av eksamensmappa i slutten av semesteret.
Eksamensformen er mappevurdering med 3 arbeider. Disse får en samla vurdering som bestått eller ikke bestått, og alle arbeidene må vurderes som bestått. Dette gjelder også for utsatt eksamen.
Eksamenen må besvares på engelsk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Engelsk - videreutdanning (fjernundervisning) (FJENG)
Anbefalte forkunnskaper
Gode lese- og skriveferdigheter og muntlige ferdigheter i engelsk.
Forkunnskapskrav
30 studiepoeng i engelsk
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og litteratur
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"