Emne - Matematikkdidaktikk - EDU6002
EDU6002 - Matematikkdidaktikk
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet vil danne en del av det matematikkdidaktiske grunnlaget for matematikklærere i ungdomsskolen og videregående skole. Undersøkende matematikkundervisning, herunder problemløsning og induktive prosesser, vil være et gjennomgående tema i emnet. Vi vil blant annet ta utgangspunkt i algebra og geometri og diskutere hvordan man i skolen kan iverksette en undersøkende tilnærming innenfor disse fagtemaene. I algebra vil generaliseringsaspektet være viktig. Arbeid med definisjoner, hypoteser og argumentasjon gjennom bevis og mot-eksempler, vil være sentralt i emnet. Tilpasset opplæring og eksemplifisering av pedagogisk bruk av IKT vil være tema som diskuteres i tilknytning til fagtemaene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om læringsteori og om et bredt spekter av arbeidsmetoder og læremidler i matematikkundervisningen og om begrunnelser valg av ulike metoder
- kunnskap om matematikkfagets utvikling og betydning i utdanningen og i samfunnet
- kunnskap om relevant forskning og teorier om matematikkundervisning, samt typiske misoppfatninger og utfordringer elever har på ulike områder i matematikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere læreplaner og bruke det som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- planlegge og gjennomføre undersøkende matematikkundervisning med og uten teknologiske hjelpemidler
- gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering i tråd med læreplanen og gjeldende forskrifter
- bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og gi tilpasset opplæring i faget
Generell kompetanse
Studenten kan:
- holde seg oppdatert på relevante forsknings- og utviklingsresultater innen matematikk-didaktikk og evne å reflektere over egen praksis i et livslangt læringsløp
Læringsformer og aktiviteter
Samlinger og eget arbeid underveis i semestret. Obligatoriske aktiviteter: To samlinger og to skriftlige arbeidskrav underveis. Det blir gitt arbeidskrav som er knyttet til bruk av IKT i undervisningen. Studiet inneholder også arbeidskrav knyttet til utprøving og deling av kompetanse i eget lærerkollegium.
Obligatoriske aktiviteter
- Produksjon av minst to fagtekster
Mer om vurdering
Arbeidskrav: Studentene skriver tre små tekster i løpet av semesteret. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Eksamen: Studentene skriver en større tekst gjennom semesteret. Denne vurderes med bokstavkarakterer (A-F)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 8.-13. trinn (KMA1-8-13)
KOMPiS Matematikk 2, 8.-13. trinn (KMA2-8-13)
KOMPiS Matematikk DELTA (KDELTA)
Forkunnskapskrav
Det kreves godkjent lærerutdanning og tilgang til egen matematikkpraksis i skolen. I tillegg kreves 15 studiepoeng matematikk fra DELTA-programmet, eller tilsvarende.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6931 | 5.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Matematikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"