Emne - Bacheloroppgave - DIFT2900
DIFT2900 - Bacheloroppgave
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Bacheloroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Bacheloroppgaven er en selvstendig oppgave som er forankret i reelle problemstillinger fra samfunns- og næringsliv eller forsknings- og utviklingsarbeider. Oppgaven skal gis innen fagområdet Digital forretningsutvikling i bred forstand og basere seg på relevant vitenskapsteori.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om etablering, planlegging og gjennomføring av prosjekter på oppdrag fra andre
- har dybdekunnskap om det emnet som bachelorprosjektet dekker
- har breddekunnskap fra tilgrensende emner til bachelorprosjektet
- har kunnskap om krav til skriftlig fremstilling av vitenskapelige rapporter
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre et prosjekt innen gitte tidsrammer og i henhold til gjeldende krav til oppfølging og rapportering
- kan velge og anvende en arbeidsmetode som passer for en gitt problemstilling
- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette selvstendig slik at det belyser en problemstilling
- kan gi en kritisk vurdering av oppnådde resultater, også i et bærekraftsperspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan selvstendig formidle fagstoff skriftlig og muntlig
- kan selvstendig reflektere over egen faglig utøvelse og sette sitt arbeid inn i en tverrfaglig og bærekraftig sammenheng og tilpasse seg den aktuelle arbeidssituasjonen
- kan planlegge og gjennomføre informasjonshåndteringsprosjekter på oppdrag fra andre
- kan gjennomføre et prosjekt for en oppdragsgiver med vekt på å oppfylle oppdragsgivers mål og krav
- kan integrere tidligere kunnskap fra ulike emner og tilegne seg ny kunnskap for å svare på en konkret problemstilling
Læringsformer og aktiviteter
Introduksjon til vitenskapsteori og metode gjennomføres som organisert undervisning i form av forelesninger og workshops. I workshopene er det fokus på presentasjon av problemstilling for egne oppgaver og veiledning / innspill fra andre studenter og faglærer. For selve prosjektet kreves det mye selvstendig arbeid og tett samarbeid mellom student og oppdragsgiver utover i prosjektperioden. Hver oppgave får tildelt en veileder blant de vitenskapelige ansatte. Det legges vekt på jevnlige møter mellom student og oppdragsgiver og mellom student og veileder.
Mer om vurdering
I oppgaven skal det reflekteres over oppgavens bærekraftsrelevans med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.
Individuelle karakterer kan gis selv om arbeidet utføres i gruppe. Hver enkelts bidrag til resultatet skal framgå av innlevert dokumentasjon.
Dersom bacheloroppgaven vurderes til karakteren «Ikke bestått» eller bokstavkarakteren «F», må studenten(e) levere ny besvarelse. Forbedring/omarbeidelse er ikke tilstrekkelig. Oppgaven kan presentere det samme temaområde med samme empiri/datagrunnlag.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Forkunnskapskrav
For å starte på bacheloroppgaven må studenten ha bestått minimum 110 studiepoeng av 120 studieplanfestede studiepoeng fra de to første årene ved studieprogrammet. Disse 110 studiepoengene skal inkludere studieplanfestet 60 studiepoeng fra første studieår.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
22.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Bacheloroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Bacheloroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"