Emne - E-handel og den digitale økonomien - DIFT2501
E-handel og den digitale økonomien
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Hva vi mener med e-handel og trender i den digitale økonomien, inkl.forretningsmodeller (C2C, B2C og B2B e-handel.) E-handel knyttet til sosiale medier og den mobile plattformen. Lokal e-handel der geografisk posisjon anvendes. Markedsføring og kundereisen i e-handel. E-handel knyttet til online media. E-handel og sosiale nettverk, inkl. kundens rolle. E-handel innenfor detaljhandel og salg av tjenester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten kan:
- forklare begrepene e-forretning og e-handel
- redegjøre for utvikling innenfor C2C, B2C, B2B, sosial, mobil og lokal e-handel
- redegjøre for markedsføring og annonsering i e-handel inkludert relasjonenes rolle
- redegjøre for e-handel innenfor spesifikke domener som media, sosiale nettverk, detaljhandel, salg av tjenester og B2B, med fokus på Små og mellomstore virksomheter.
- diskutere forretningsmodeller og strategier for bærekraftig e-handel
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kan delta og bidra i strategiarbeidet og arbeid knyttet til forretningsmodeller for C2C, B2C og C2C e-handel
- kan vurdere metoder i markedsføring, salg og kundepleie i e-handel
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- har generell oversikt over utvikling og muligheter innenfor e-handel
- kan bidra til å utvikle forretningsmodeller og strategier som utnytter mulighetene i e-handel
Læringsformer og aktiviteter
Seminar, forelesninger, gruppearbeid i prosjekt og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Vurderingsordning: Oppgave. Leveres gruppevis. Individuelle karakter kan gis i spesielle tilfeller.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele prosjektet tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart.
Fagområder
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Økonomi