Emne - Digitalt entreprenørskap - DIFT2010
DIFT2010 - Digitalt entreprenørskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe - Individuell innlevering | 1/2 | |||
Mappe - Gruppeinnlevering | 1/2 |
Faglig innhold
Emnet gir studentene kunnskap og ferdigheter i entreprenørskap, og da spesielt med utgangspunkt i digitalt entreprenørskap. Studentene får kunnskap og ferdigheter i tilknytning til faktorer for å lykkes med digitalt entreprenørskap, og utvikling av digitale produkter og tjenester. Hva kjennetegner gode forretningsideer og hvordan foredle disse for å utnytte potensielle markedsmuligheter? Studentene får innblikk i alle fasene knyttet til oppstartsvirksomhet, fra ide og forankring av denne i en forretningsplan til finansiering og kommersialisering med utgangspunkt i metodikken Lean Startup. Studentene får også et innblikk i ledelse i oppstartsvirksomheter. Emnet er lagt opp rundt 6 samlinger i løpet av semesteret med ulike tema og innfallsvinkler som er relevante for å belyse digitalt entreprenørskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
- kunne redegjøre for digitalt entreprenørskap og andre former for entreprenørskap.
- kunne redegjøre for rammebetingelser og muligheter som påvirker digitalt entreprenørskap.
- kunne redegjøre for hva en forretningsidé er og hvordan digitale tjenester og produkter utvikles.
- kunne beskrive innholdet og hovedelementene i en forretningsplan.
- kunne redegjøre ulike kilder til oppstartsfinansiering, samt fordeler og ulemper knyttet til disse.
- kunne redegjøre for ulike ledelsesstrategier i oppstartsbedrifter.
Ferdigheter
Kandidaten skal:
- kunne identifisere kommersielle behov og utvikle lovende forretningsideer med digitale produkter og tjenester.
- kunne ta stilling til om en forretningsidé er realiserbar.
- kunne utarbeide en forretningsplan.
- kunne presentere forretningsidé og forretningsplan.
- kunne lede entreprenørskapsprosesser i en oppstartsbedrifter.
- kunne bruke prinsippene i Lean Startup.
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for betydningen digitalt entreprenørskap i en samfunnsmessig og bærekraftig kontekst.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsaktivitetene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, obligatoriske gruppeaktiviteter og presentasjoner med ulike tema knyttet til digitalt entreprenørskap.
Mer om vurdering
Vurderingsform: Mappevurderinger gir grunnlag for sluttkarakter i emnet, som vurderes til bestått/ikke bestått. I mappene inngår 6 gruppebaserte oppgaver og 6 individuelle oppgaver. Det gis tilbakemeldinger i løpet av semesteret på innholdet i mappene. Ved frivillig gjentak, ikke-bestått eller gyldig fravær, må begge mappene tas på nytt ved neste gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen anbefalte forkunnskaper.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i Digital Forretningsutvikling.
Kursmateriell
Utvalgt relevant pensum vil tilgjengeliggjøres for studentene ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IDRI2003 | 5.0 | HØST 2020 | |
IINI2010 | 5.0 | HØST 2020 | |
IFUD1120 | 5.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe - Individuell innlevering 1/2 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappe - Gruppeinnlevering 1/2 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"