course-details-portlet

DID3970 - Masteroppgave i samfunnsfagdidaktikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Masteroppgave 100/100

Faglig innhold

Dette emnet består av arbeid med masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk. Emnet har ingen ordinær undervisning.

Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid som studentene gjennomfører som avslutning på en mastergrad, under veiledning av vitenskapelig ansatte. Arbeidet med masteroppgaven skal være originalt, kritisk, etisk, metodisk, informert og tydelig artikulert, knyttet til et samfunnsfagdidaktisk tema. Tema og problemstilling for oppgaven avgjøres av studenten selv i samråd med veileder.

Arbeidet med masteroppgaven skal tilsvare 1,5 semesters fulltids arbeidsinnsats.

Alle studenter har krav på å få utføre masteroppgaven individuelt. I særskilte tilfeller kan det være hensiktsmessig å skrive masteroppgaven i par. Dette avgjøres i samråd med veileder og fagkoordinator, og bør begrunnes i prosjektbeskrivelsen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor sentrale deler av samfunnsfagdidaktikken og spesialisert innsikt i et avgrenset tema
  • har avansert kunnskap om lærings- og undervisningsteorier i samfunnsfaget
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier og relevant forskning i samfunnfagdidaktikken
  • har inngående kunnskap om utforsking, skapende prosesser og problemløsing innenfor samfunnfagdidaktikken
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, og spesialisert kunnskap om utvalgte forskningsmetoder

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere ulike forskningsmetoder og behersker relevante metoder for samfunnsvitenskapelig forskning og faglig utviklingsarbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder som grunnlag for å strukturere og formulere egne faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset samfunnsfagsdidaktisk relevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med vitenskapelige tradisjoner og gjeldende forskningsetiske retningslinjer, og formidle resultatene fra prosjektet
  • kan bidra i profesjonelle læringsfellesskap med fokus på samfunnsfagsdidaktisk forskning og utvikling
  • kan selvstendig og kritisk anvende teorier og metoder innen samfunnfagdidaktikken til å analysere aktuelle problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og ta stilling til etiske dilemma og problemstillinger innen samfunnfagdidaktikken
  • kan bidra til nytenking, utforsking og skapende prosesser, og sette i gang utviklings- og endringsprosesser i faget eller yrket i skolen
  • kan utforske relevante problemstillinger og bidra med ny kunnskap innenfor samfunnsfagsdidaktikken
  • kan formidle erfaringer med og resultater fra fag og forskning i ulike sjangre og for ulike interessegrupper
  • kan bidra til god samarbeidskultur mellom fagfeller

Læringsformer og aktiviteter

Oppgaveseminar, individuelt arbeid og veiledning.

Veiledning er obligatorisk i arbeidet med mastergradsoppgaven og gjennomføres i samråd med oppnevnt veileder.

Deltakelse på oppgaveseminar.

Ved samskriving skal studentene på forhånd inngå en skriftlig avtale om samarbeidet (eget skjema). Avtalepartene er de to studentene og veileder. I masteroppgaven skal det legges ved et prosessdokument som beskriver den gjennomførte samarbeidsprosessen, inkludert ansvars- og arbeidsfordeling. Dette er også en del av vurderingsgrunnlaget.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon av masterprosjekt
  • Veiledning
  • Deltakelse på oppgaveseminar

Mer om vurdering

Masteroppgaven er en skriftlig oppgave som vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.

Masteroppgaven vurderes av ekstern og intern sensor.

Ved samskriving er prosessdokumentet en del av vurderingsgrunnlaget. I utgangspunktet er det felles bedømmelse på det skriftlige arbeidet for begge kandidatene, men karakteren er individuell, og studentene har individuell klagerett.

Omfang på oppgaven skal være 25 000-35 000 ord. Ved samskriving, 35 000-45 000 ord. Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg kommer i tillegg.

Alle emner i studieprogrammet må være bestått før masteroppgaven kan leveres.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

The course requires admission to the study programme MA in education, specialization in social sciences education.

Kursmateriell

Individuelt pensum.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  45.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Geografi
  • Historie
  • Samfunnsfag
  • Samfunnskunnskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Masteroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Masteroppgave 100/100

Utlevering
18.11.2024

Innlevering
25.11.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Masteroppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU