Emne - Masteroppgave i yrkesdidaktikk - praktisk/kreativ oppgave - DID3921
DID3921 - Masteroppgave i yrkesdidaktikk - praktisk/kreativ oppgave
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Dette emnet består av arbeid med masteroppgaven i yrkesdidaktikk. Emnet har ingen ordinær undervisning.
Masteroppgaven skal være et selvstendig akademisk forskningsarbeid, veiledet av vitenskapelige ansatte. Arbeidet med masteroppgaven skal være originalt, følge forskningsetiske retningslinjer, gjøre rede for teoretiske og metodiske valg, vise evne til kritisk tenkning samt være tydelig artikulert. Studentene velger selv tema, problemstilling, teoretisk forankring og metodisk tilnærming i samråd med veileder/ veiledere.
Masteroppgaven kan gjennomføres som et kreativt/ praktisk utforskende arbeid. Oppgaven skal ha en tilhørende skriftlig del. De to delene skal ha en tydelig sammenheng og utfylle hverandre. Den kreative/ praktiske delen presenteres som et praktisk arbeid, eksempelvis et undervisningsopplegg, en yrkesfaglig demonstrasjon, et digitalt produkt, en praktisk workshop eller et annet hensiktsmessig format avklart med veileder.
Alle studenter har rett til å gjennomføre masteroppgaven som et individuelt arbeid. Det er likevel mulig å skrive masteroppgaven i par. Dette må avtales med og godkjennes av emneansvarlig og veileder/ veiledere.
Masteroppgaven har et omfang på 45 studiepoeng, noe som tilsvarer arbeid over 1,5 semester, på fulltid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert, spesialisert kunnskap om relevante teorier og aktuell forskning innenfor det valgte yrkesdidaktiske området
- har inngående kunnskap om forskning som kreativ praksis/praktisk utforskende arbeid og formidling
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, og spesialisert kunnskap om valgt forskningsmetode(r) anvendt i masteroppgaven
- har inngående kunnskap om hva som kreves av en vitenskapelig studie og en vitenskapelig tekst innenfor det yrkesdidaktiske forskningsfeltet
- har inngående kunnskap om referanseføring og formelle krav for akademiske, vitenskapelige tekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan, under veiledning, utforme og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og formelle krav
- kan bruke relevante metoder for yrkesdidaktisk forskning på en selvstendig måte
- kan finne fram til relevant fag- og forskningslitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan selvstendig gjennomføre og formidle et forskningsprosjekt med en kreativ praksis/praktisk utforskende del
- kan selvstendig presentere resultater fra et forskningsprosjekt med en kreativ praksis/ praktisk utforskende del og koble disse til teori
- kan referere til kilder og sitere på korrekt måte
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende faglige kunnskaper og ferdigheter for å finne svar på relevante yrkesdidaktiske problemstillinger
- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdets uttrykksformer og egenart
- kan engasjere seg i faglige og utdanningspolitiske diskusjoner, sette i gang utviklingsprosesser og bidra til nyskaping innenfor yrkesfag
- kan nyttiggjøre seg veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har ingen ordinær undervisning. Det består av seminarer, presentasjoner, individuelt arbeid og veiledning.
Veiledning er obligatorisk i arbeidet med mastergradsoppgaven og gjennomføres i samråd med oppnevnt veileder.
Studentene skal delta på masterseminarer og gi en muntlig presentasjon av masterprosjektet i forbindelse med disse.
Ved samskriving skal studentene på forhånd inngå en skriftlig avtale om samarbeidet (eget skjema). Avtalepartene er de to studentene og veileder. I masteroppgaven skal det legges ved et prosessdokument som beskriver den gjennomførte samarbeidsprosessen, inkludert ansvars- og arbeidsfordeling. Dette er også en del av vurderingsgrunnlaget.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon
- Veiledning
- Deltakelse på masterseminar
Mer om vurdering
Masteroppgaven består av en kreativ/ praktisk og en skriftlig del. Denne vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk. Masteroppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor. Ved samarbeid i par er prosessdokumentet en del av vurderingsgrunnlaget. I utgangspunktet er det felles bedømmelse på det kreative/praktiske og skriftlige arbeidet for begge kandidatene. Karakteren er imidlertid individuell, og studentene har individuell klagerett.
Den kreative/ praktiske og den skriftlige delen skal ha tydelig sammenheng, undersøke samme problemområde og utfylle hverandre. Det gis en samlet karakter for arbeidet. Den kreative/praktiske delen av arbeidet må gjøres i tråd med retningslinjer og krav som gis av emneansvarlig og veileder/ veiledere.
Omfanget på den skriftlige delen skal være mellom 15 000-20 000 ord. Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg kommer i tillegg.
Alle emner i studieprogrammet må være bestått før masteroppgaven kan leveres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID)
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt at alle emner i første studieår på master i fagdidaktikk, studieretning yrkesdidaktikk, er bestått før man starter på emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i fagdidaktikk, studieretning yrkesdidaktikk.
De obligatoriske arbeidskravene i DID3203 Teori og prosjektdesign, må være godkjente, men eksamen må ikke være bestått.
Kursmateriell
Inndividuelt pensum.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
45.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"