Emne - Masteroppgave i yrkesdidaktikk - skriftlig oppgave - DID3920
DID3920 - Masteroppgave i yrkesdidaktikk - skriftlig oppgave
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet består av arbeid med masteroppgaven i yrkesdidaktikk. Emnet har ingen ordinær undervisning.
Masteroppgaven skal være et selvstendig akademisk forskningsarbeid, veiledet av vitenskapelige ansatte. Arbeidet med masteroppgaven skal være originalt, følge forskningsetiske retningslinjer, gjøre rede for teoretiske og metodiske valg, vise evne til kritisk tenkning samt være tydelig artikulert. Studentene velger selv tema, problemstilling, teoretisk forankring og metodisk tilnærming i samråd med veileder/ veiledere.
Alle studenter har rett til å gjennomføre masteroppgaven som et individuelt arbeid. Det er likevel mulig å skrive masteroppgaven i par. Dette må avtales med og godkjennes av emneansvarlig og veileder/ veiledere.
Masteroppgaven har et omfang på 45 studiepoeng, noe som tilsvarer arbeid over 1,5 semester, på fulltid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert, spesialisert kunnskap om relevante teorier og aktuell forskning innenfor det valgte yrkesdidaktiske området
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, og spesialisert kunnskap om valgt forskningsmetode(r) anvendt i masteroppgaven
- har inngående kunnskap om hva som kreves av en vitenskapelig studie og en vitenskapelig tekst innenfor det yrkesdidaktiske forskningsfeltet
- har inngående kunnskap om referanseføring og formelle krav for akademiske, vitenskapelige tekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan, under veiledning, utforme og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og formelle krav
- kan bruke relevante metoder for yrkesdidaktisk forskning på en selvstendig måte
- kan finne fram til relevant fag- og forskningslitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan referere til kilder og sitere på korrekt måte
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende faglige kunnskaper og ferdigheter for å finne svar på relevante yrkesdidaktisk problemstillinger
- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdets uttrykksformer og egenart
- kan engasjere seg i faglige og utdanningspolitiske diskusjoner, sette i gang utviklingsprosesser og bidra til nyskaping innenfor yrkesfag
- kan nyttiggjøre seg av veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har ingen ordinær undervisning. Det består av seminarer, presentasjoner, individuelt arbeid og veiledning.
Veiledning er obligatorisk i arbeidet med mastergradsoppgaven og gjennomføres i samråd med oppnevnt veileder.
Studentene skal delta på masterseminarer og gi en muntlig presentasjon av masterprosjektet i forbindelse med disse.
Ved samskriving skal studentene på forhånd inngå en skriftlig avtale om samarbeidet (eget skjema). Avtalepartene er de to studentene og veileder. I masteroppgaven skal det legges ved et prosessdokument som beskriver den gjennomførte samarbeidsprosessen, inkludert ansvars- og arbeidsfordeling. Dette er også en del av vurderingsgrunnlaget.
Obligatoriske aktiviteter/oppgaver
- Muntlig presentasjon
- Veiledning
- Deltakelse på masterseminar
Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent for å kunne levere masteroppgaven.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon
- Veiledning
- Deltakelse på oppgaveseminar
Mer om vurdering
Masteroppgaven er en skriftlig oppgave som vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.
Masteroppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Ved samskriving er prosessdokumentet en del av vurderingsgrunnlaget. I utgangspunktet er det felles bedømmelse på det skriftlige (og eventuelt det kreative/praktiske) arbeidet for begge kandidatene. Karakteren er imidlertid individuell, og studentene har individuell klagerett.
Omfang på oppgaven er 25 000-35 000 ord. Ved samskriving i par er omfanget 35 000-45 000 ord. Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg kommer i tillegg.
Alle emner i studieprogrammet må være bestått før masteroppgaven kan leveres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt at alle emner i første studieår på master i fagdidaktikk, studieretning yrkesdidaktikk, er bestått før man starter på emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i fagdidaktikk, studieretning yrkesdidaktikk.
De obligatoriske arbeidskravene i DID3203 Teori og prosjektdesign må være godkjent, men eksamen må ikke være bestått.
Kursmateriell
Individuelt pensum.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
45.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Yrkesfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
25.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Masteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"