Emne - Masteroppgave i kunstfagdidaktikk med kreativ praksis - DID3911
DID3911 - Masteroppgave i kunstfagdidaktikk med kreativ praksis
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet består av arbeid med og ferdigstilling av masteroppgaven i kunstfagdidaktikk.
Masteroppgaven med kreativ praksis er et selvstendig akademisk forskningsarbeid som studentene gjennomfører som avslutning på en mastergrad, under veiledning av vitenskapelig ansatte. Arbeidet med masteroppgaven skal være originalt, følge forskningsetiske retningslinjer, gjøre rede for teoretiske og metodiske valg, vise evne til kritisk tenkning samt være tydelig artikulert. Tema og problemstilling for oppgaven skalv være tydelig knyttet til kunstfagdidaktikk. Tema og problemstilling avgjøres av studenten selv i samråd med veileder.
Resultatet av masterprosjektet er en kreativ praksis og en skriftlig masteroppgave som tydelig henger sammen. Den kreative praksisen kan presenteres på flere måter, for eksempel som en visuell del av den skriftlige oppgaven, som en digital innspilling, en forestilling, workshop, konsert, utstilling, installasjon eller annet format som avtales med veileder. Den kreative praksisen og den skriftlige oppgaven skal være forskjellige, men tydelig sammenhengende. Sammen presenterer de en integrert tilnærming til problemstillingen for masterprosjektet.
Alle studenter har krav på å få utføre masteroppgaven individuelt. I særskilte tilfeller kan det være hensiktsmessig å skrive masteroppgaven i par. Dette avgjøres i samråd med veileder og fagkoordinator, og bør begrunnes i prosjektbeskrivelsen.
Masteroppgaven har et omfang på 45 studiepoeng, noe som tilsvarer arbeid over 1,5 semester, på fulltid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert, spesialisert kunnskap om relevante teorier og aktuell forskning innenfor det valgte kunstfagdidaktiske området
- har inngående kunnskap om forskning som kreativ praksis og formidling
- har inngående kunnskap om forskningsmetoder og etikk, og spesialisert kunnskap om valgt forskningsmetode(r) anvendt i masteroppgaven
- har inngående kunnskap om akademisk skriving og formidling i kunstfagdidaktisk forskning
- har avansert kunnskap om ulike, skriftlige, multimodale og kunstneriske kunstfagdidaktiske faglige formidlingsformater
- har inngående kunnskap om referanseføring og formelle krav for akademiske tekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan, under veiledning, utforme og gjennomføre et selvstendig kunstfagdidaktisk forskningsprosjekt på masternivå i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og formelle krav
- kan selvstendig gjennomføre og formidle et forskningsprosjekt med kreativ praksis
- kan bruke relevante metoder for kunstfagdidaktisk forskning på en selvstendig måte
- kan finne fram til relevant fag- og forskningslitteratur, analoge og digitale ressurser og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan selvstendig presentere og teoretisere rundt resultater fra et forskningsprosjekt som gjennomføres og formidles gjennom kreativ praksis
- kan på avansert nivå gjøre valg mellom tilgjengelige teoretiske alternativer og kritisk reflektere rundt hvordan teori informerer valg under forskningsprosessen
- kan referere til kilder og sitere på korrekt måte
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan nyttiggjøre seg veiledning
- kan anvende faglige kunnskaper og ferdigheter for å undersøke og finne svar på relevante kunstfagdidaktiske problemstillinger
- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor kunstfagdidaktikkens uttrykksformer og egenart
- kan engasjere seg i faglige og utdanningspolitiske diskusjoner, sette i gang utviklingsprosesser og bidra til innovasjon innenfor kunstfag
Læringsformer og aktiviteter
Seminarer, presentasjoner, individuelt arbeid og veiledning.
Organiseringen av samarbeid med og forskning ved institusjoner som er relevante for eget masterprosjekt, må ordnes av studentene selv.
Veiledning er obligatorisk i arbeidet med mastergradsoppgaven og gjennomføres i samråd med oppnevnt veileder.
Ved samskriving skal studentene på forhånd inngå en skriftlig avtale om samarbeidet (eget skjema). Avtalepartene er de to studentene og veileder. I masteroppgaven skal det legges ved et prosessdokument som beskriver den gjennomførte samarbeidsprosessen, inkludert ansvars- og arbeidsfordeling. Dette er også en del av vurderingsgrunnlaget.
Obligatoriske arbeidskrav
Emnet har fire obligatoriske arbeidskrav
- Midtveisseminar
- Sluttseminar
- Veiledning
- Presentasjon
Studentene må presentere sitt eget masterprosjekt og gi respons på andre masterprosjekter både på midtvegs- og sluttseminar.
Obligatorisk aktiviteter
Individuelt og kollektivt arbeid med og forberedelse av obligatoriske arbeidskrav
- Midtveisseminar
- Sluttseminar
- Veiledning
- Presentasjon
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på midveisseminar
- Deltakelse på sluttseminar
- Veiledning
Mer om vurdering
Vurderingsformen i dette emnet er en kreativ praksis og en skriftlig masteroppgave, som vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk. Den kreative praksisen og den skriftlige oppgaven skal henge tydelig sammen og undersøke samme problemområde. Det gis èn samlet karakter for den kreative praksisen og det skriftlige arbeidet.
Ved samarbeid i par er prosessdokumentet en del av vurderingsgrunnlaget. I utgangspunktet er det felles bedømmelse på den kreative praksisen og skriftlige arbeidet for begge kandidatene. Karakteren er imidlertid individuell, og studentene har individuell klagerett.
Masteroppgaven vurderes av ekstern og intern sensor.
Den kreative praksisen må gjøres i tråd med retningslinjer og krav som gis av emneansvarig.
Omfanget på den skriftlige oppgaven skal være mellom 15 000-20 000 ord. Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg kommer i tillegg.
Alle emner i studieprogrammet må være bestått før masteroppgaven kan leveres inn.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram: Fagdidaktikk (MDID) - enkelte retninger
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt at alle emner i første studieår på master i fagdidaktikk, studieretning kunstfagdidaktikk er bestått før man starter på emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til master i fagdidaktikk, studieretning kunstfagdidaktikk.
De obligatoriske arbeidskravene i DID3105 Å bli en forsker i kunstfagdidaktikk, må være godkjent for å kunne starte emnet. Eksamen må ikke være bestått.
Kursmateriell
Individuelt pensum.
Eventuelle kunstmaterialer til masterprosjektet som ikke finnes tilgjengelig ved Institutt for lærerutdanning må anskaffes og bekostes av studenten selv.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
45.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Estetiske fag
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Masteroppgave
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
25.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Masteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"