Emne - Mangfold, identitet og fellesskap - DID3705
DID3705 - Mangfold, identitet og fellesskap
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar opp fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om ulike perspektiver på identitet og identitetskonstruksjon. Emnet tar sikte på å belyse og drøfte identitetskonflikter i et historisk perspektiv nasjonalt og internasjonalt. Mangfold, Identitet og fellesskap i kultur og politikk og erfaring med kulturmøter mellom elever med ulik etnisitet i norsk skole blir belyst gjennom aktuelle eksempler fra ulike samfunnsgrupper, og er sentrale elementer i emnets samfunnsfagdidaktiske tilnærming.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale teorier om identitetskonstruksjon og felleskaper som inngår i samfunnsfagdidaktiske sammenhenger
- har inngående kunnskap om identitetskonflikter og identitetspolitikk og hvordan disse fenomenene er eller kan være sentrale elementer i kultur og politikk både nasjonalt og internasjonalt og hvordan begrepene kan anvendes i læringsprosesser
- har inngående kunnskap om assimilasjon- og integreringsstrategier som empiriske og teoretiske fenomener, og om interkulturell læring i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan diskutere fremveksten av nasjonale og transnasjonale identiteter, herunder sammenhengen mellom nasjonalisme, demokrati og tilhørighet
- kan vurdere betydninger av endringer i det politiske system, medieutvikling og forbrukstrender i lys av identitet, fellesskap og mangfold
- kan drøfte problemstillinger om interkulturell læring og flerkulturelt arbeid i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere ungdomskultur og ungdomsidentitet og hvilke konsekvenser endringer i identitetsbegrepet har fått, kan få eller bør få for opplæring i skolen
- kan reflektere og oppnå forståelse for kulturelle forskjeller
- kan utvikle samfunnsfagdidaktiske problemstillinger knyttet til mangfold, identitet og fellesskap
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter:
1 muntlig presentasjon og 1 skriftlig innlevering. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon og en skriftlig innlevering
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen (individuell) over 2 uker. Bokstavkarakterer A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3041 | 4.0 | HØST 2020 | |
EDU3063 | 3.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Historie
- Samfunnsfag
- Samfunnskunnskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
18.11.2024Innlevering
03.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"