course-details-portlet

DID3705 - Mangfold, identitet og fellesskap

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100

Faglig innhold

Emnet tar opp fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om ulike perspektiver på identitet og identitetskonstruksjon. Emnet tar sikte på å belyse og drøfte identitetskonflikter i et historisk perspektiv nasjonalt og internasjonalt. Mangfold, Identitet og fellesskap i kultur og politikk og erfaring med kulturmøter mellom elever med ulik etnisitet i norsk skole blir belyst gjennom aktuelle eksempler fra ulike samfunnsgrupper, og er sentrale elementer i emnets samfunnsfagdidaktiske tilnærming.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om sentrale teorier om identitetskonstruksjon og felleskaper som inngår i samfunnsfagdidaktiske sammenhenger
  • har inngående kunnskap om identitetskonflikter og identitetspolitikk og hvordan disse fenomenene er eller kan være sentrale elementer i kultur og politikk både nasjonalt og internasjonalt og hvordan begrepene kan anvendes i læringsprosesser
  • har inngående kunnskap om assimilasjon- og integreringsstrategier som empiriske og teoretiske fenomener, og om interkulturell læring i skolen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan diskutere fremveksten av nasjonale og transnasjonale identiteter, herunder sammenhengen mellom nasjonalisme, demokrati og tilhørighet
  • kan vurdere betydninger av endringer i det politiske system, medieutvikling og forbrukstrender i lys av identitet, fellesskap og mangfold
  • kan drøfte problemstillinger om interkulturell læring og flerkulturelt arbeid i skolen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere ungdomskultur og ungdomsidentitet og hvilke konsekvenser endringer i identitetsbegrepet har fått, kan få eller bør få for opplæring i skolen
  • kan reflektere og oppnå forståelse for kulturelle forskjeller
  • kan utvikle samfunnsfagdidaktiske problemstillinger knyttet til mangfold, identitet og fellesskap

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter:

1 muntlig presentasjon og 1 skriftlig innlevering. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon og en skriftlig innlevering

Mer om vurdering

Hjemmeeksamen (individuell) over 2 uker. Bokstavkarakterer A-F.

Kursmateriell

Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3041 4.0 HØST 2020
EDU3063 3.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Historie
  • Samfunnsfag
  • Samfunnskunnskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
18.11.2024

Innlevering
03.12.2024


09:00


09:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU