course-details-portlet

DID3703 - Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet er praktisk rettet mot alternative og lokale læringsarenaer, digital kildekritikk, ekskursjoner og feltarbeid i samfunnsfagene. Å utvikle verktøy for utforskende undervisning, kritisk bevissthet og dybdelæring om og i samfunnet i fortid og nåtid står i fokus. Aktivt medborgerskap gjennom elevaktiviserende og undersøkende tilnærminger, også i et tverrfaglig perspektiv, vektlegges. Her vil fokus være på læringsstrategier i og utenfor klasserommet, bevissthet om hva digital kompetanse innebærer og ferdigheter knyttet til undersøking av samfunnsfenomener. Emnet tar sikte på å utvikle kompetanse om hvordan kunnskap om samfunnet utvikles og bevissthet om hvordan ulike framstillinger påvirker synet på samfunnet.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger knyttet til lokale og alternative læringsrom for samfunnsfagene
  • har forskningsbasert kunnskap og teoretiske forutsetninger for bruk av ekskursjon, feltarbeid og alternative læringsarenaer
  • har inngående kunnskap om og erfaring med bruk av digitale medier i globale nettverk
  • har avansert kunnskap om samfunnsfaglig digital kildekritikk
  • har avansert kunnskap om dybdelæring, ulike utforskningsmetoder og undersøkelser i og utenfor klasserommet

FERDIGHETER

Studenten

  • kan vurdere digitale mediers fagdidaktiske potensial i læring og undervisning
  • kan anvende, drøfte og vurdere utforskning og praktisk undervisning, spesielt knyttet til ekskursjoner, feltarbeid og alternative læringsrom i samfunnsfag
  • kan drøfte og anvende fagdidaktiske perspektiver og samfunnskritisk tenkning på ulike kilder i samfunnsfag
  • kan diskutere og reflektere over ulike sider ved digitale læringsverktøy
  • kan anvende og ta i bruk relevante læringsarenaer i tverrfaglige tilnærminger

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vurdere og analysere empirisk kunnskap for å praktisk utforske samfunnsteoretiske problemstillinger
  • kan drøfte og anvende digital kildekritikk og ulike læringsarenaers rolle i samfunnskritisk tenkning

Læringsformer og aktiviteter

Ekskursjoner til lokale museum, institusjoner eller andre læringsarenaer i Trondheim og omegn, digitale plattformer, gruppearbeid, forelesninger.

Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav

Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltagelse i prosjektoppgave. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltakelse i prosjektoppgave

Mer om vurdering

Skriftlig individuell oppgave: Bokstavkarakter A-F.

Kursmateriell

Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3084 4.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Samfunnsfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Utlevering
09.12.2024

Innlevering
16.12.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU