Emne - Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning - DID3703
DID3703 - Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet er praktisk rettet mot alternative og lokale læringsarenaer, digital kildekritikk, ekskursjoner og feltarbeid i samfunnsfagene. Å utvikle verktøy for utforskende undervisning, kritisk bevissthet og dybdelæring om og i samfunnet i fortid og nåtid står i fokus. Aktivt medborgerskap gjennom elevaktiviserende og undersøkende tilnærminger, også i et tverrfaglig perspektiv, vektlegges. Her vil fokus være på læringsstrategier i og utenfor klasserommet, bevissthet om hva digital kompetanse innebærer og ferdigheter knyttet til undersøking av samfunnsfenomener. Emnet tar sikte på å utvikle kompetanse om hvordan kunnskap om samfunnet utvikles og bevissthet om hvordan ulike framstillinger påvirker synet på samfunnet.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten
- har inngående kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger knyttet til lokale og alternative læringsrom for samfunnsfagene
- har forskningsbasert kunnskap og teoretiske forutsetninger for bruk av ekskursjon, feltarbeid og alternative læringsarenaer
- har inngående kunnskap om og erfaring med bruk av digitale medier i globale nettverk
- har avansert kunnskap om samfunnsfaglig digital kildekritikk
- har avansert kunnskap om dybdelæring, ulike utforskningsmetoder og undersøkelser i og utenfor klasserommet
FERDIGHETER
Studenten
- kan vurdere digitale mediers fagdidaktiske potensial i læring og undervisning
- kan anvende, drøfte og vurdere utforskning og praktisk undervisning, spesielt knyttet til ekskursjoner, feltarbeid og alternative læringsrom i samfunnsfag
- kan drøfte og anvende fagdidaktiske perspektiver og samfunnskritisk tenkning på ulike kilder i samfunnsfag
- kan diskutere og reflektere over ulike sider ved digitale læringsverktøy
- kan anvende og ta i bruk relevante læringsarenaer i tverrfaglige tilnærminger
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vurdere og analysere empirisk kunnskap for å praktisk utforske samfunnsteoretiske problemstillinger
- kan drøfte og anvende digital kildekritikk og ulike læringsarenaers rolle i samfunnskritisk tenkning
Læringsformer og aktiviteter
Ekskursjoner til lokale museum, institusjoner eller andre læringsarenaer i Trondheim og omegn, digitale plattformer, gruppearbeid, forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltagelse i prosjektoppgave. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltakelse i prosjektoppgave
Mer om vurdering
Skriftlig individuell oppgave: Bokstavkarakter A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3084 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Samfunnsfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"