Emne - Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring - DID3702
DID3702 - Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | E |
Faglig innhold
Emnet tar sikte på å belyse sentrale teorier og oppfatninger av demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring. Begrepsforståelse og fagdidaktiske tilnærminger til demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter i skolen står sentralt. Forskning og studier av skolens demokratiopplæring og menneskerettighetslæring i politikk og praksis blir tillagt vekt, der også sammenlignende perspektiver trekkes inn.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske teorier og begreper innafor områdene demokrati og medborgerskap
- har avansert kunnskap om menneskerettighetene og dets ulike dimensjoner, og fagdidaktiske teorier og forskning knyttet til menneskerettighetslæring
- har relevant kunnskap om forholdet mellom demokrati og menneskerettigheter, og hva dette innebærer for de fagdidaktiske tilnærmingene til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre god demokrati- og menneskerettighetsundervisning på ulike måter og faglige nivå i skolen.
- kan vurdere ulike demokratiteorier og demokratisyn, drøfte disse kritisk opp mot hverandre i lys av skolens demokratiske mandat.
- kan diskutere sentrale forskningsresultater om skolens demokratiopplæring
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til å utvikle god undervisning og nytenking om demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring på ulike nivå i skolen.
- kan gjøre kvalifiserte tolkninger av samfunnsfagplanene på feltene omkring demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring
- kan formidle og diskutere forholdet mellom menneskerettigheter, demokrati og medborgerskap og drøfte demokrati i relasjon til autoritære og totalitære regimer
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, digitale verktøy, studentpresentasjoner.
Obligatoriske arbeidskrav:
1 muntlig presentasjon og 1-2 skriftlige arbeidskrav. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig framlegg og skriftlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurderingsform og karakterskala: 6 timers skriftlig eksamen, bokstavkarakter A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3044 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Samfunnsfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 13.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 1 SL520 Sluppenvegen 14 2
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"