Emne - Global bevissthet og utdanning for bærekraftig utvikling - DID3701
DID3701 - Global bevissthet og utdanning for bærekraftig utvikling
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | E |
Faglig innhold
Emnet skal ta opp fagdidaktiske problemstillinger, framstillinger og tilnærminger knyttet til globale forhold, internasjonale spørsmål og bærekraftig utvikling. Emnet tar sikte på å belyse og drøfte hvordan læring i tematikken kan utvikles, dets legitimering i samfunnsfagene og hvordan globale spørsmål kan ses i sammenheng med nasjonale og lokale forhold i læringsprosesser. Globale aktører og maktstrukturer, geopolitiske betingelser, krig og konflikt, samarbeid og utvikling, globalisering, fordeling og ulikhet, klima, forbruk og ressurser og er sentrale elementer i lys av lærings- og undervisningsperspektiver.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling og samfunnsfagdidaktiske perspektiver knyttet til sammenhenger mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.
- har inngående kunnskap om nasjonale og internasjonale konflikter og konfliktløsning i lys av realpolitikk og internasjonal rett.
- har relevant kunnskap om hvordan menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, nasjonalt og globalt, og hvordan læring om temaet kan utvikles.
- har relevant kunnskap om sentrale aktører og begreper knyttet til internasjonal politikk og globale forhold og hvordan begrepene kan anvendes og drøftes i læringsprosesser.
- har avansert kunnskap om globalisering og ulike dimensjoner av global ulikhet og forskning knyttet til global læring.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende og problematisere begreper som globalisering, utvikling og bærekraft
- kan drøfte og formidle årsaker til og konsekvenser av global ulikhet
- kan vurdere og framstille internasjonale institusjoners og multinasjonale selskapers rolle, og drøfte hvordan disse representerer maktstrukturer globalt og nasjonalt. -
- kan undervise om konflikter og konfliktløsning ved bruk av samfunnsfagdidaktiske teorier.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til nytenking og sette i gang utviklings- og endringsprosesser knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling
- kan utvikle samfunnsfagdidaktiske problemstillinger relatert til internasjonale spørsmål og globalisering
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og forsking innenfor globale spørsmål, klima og bærekraftig utvikling.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, arbeid i grupper og bruk av digitale verktøy
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
Muntlig framlegg og et skriftlig arbeid. Det kreves tilstedeværelse i undervisningen for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter. Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig framlegg og skriftlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Skriftlig skoleeksamen 6 timer. Bokstavkarakter A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3063 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Samfunnsfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 06.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 blå sone Sluppenvegen 14 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"