Emne - Språk og språkdidaktikk - DID3601
DID3601 - Språk og språkdidaktikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 8 timer |
Faglig innhold
Emnet Språk og språkdidaktikk omhandler den språkfaglige delen av norskfaget, og har som mål å styrke kandidatens undervisningskompetanse i og om språk. Emnet omfatter temaer som gir solide språkfaglige og -didaktiske kunnskaper og ferdigheter, og en kritisk bevissthet om språkopplæring, språkpolitikk og språklige forhold i skolen og samfunnet. Sentrale tema er språklig variasjon og endring, grammatikk og grammatikkdidaktikk, flerspråklighet og andrespråkslæring, muntlighet og samtale. Disse vil bli belyst ut fra ulike teoretiske og didaktiske perspektiver, og satt inn i en historisk og samtidig sammenheng.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandiaten
- har brei kunnskap om ulike språksyn og språkvitenskapelige tilnærminger som er relevante for norskfaget i skolen, både i et historisk og samtidig perspektiv
- har inngående teoretisk, forskningsbasert og didaktisk kunnskap om språklig variasjon og endring, den mangfoldige norske språksituasjonen og om hvilke konsekvenser dette har for norskfaget
- har inngående teoretisk, forskningsbasert og didaktisk kunnskap om grammatikk og grammatikkdidaktikk
- har inngående teoretisk, forskningsbasert og didaktisk kunnskap om flerspråklighet, andrespråkslæring og språkopplæring for minoritetsspråklige elever i norsk skole
- har inngående teoretisk, forskningsbasert og didaktisk kunnskap om muntlighet og samtale i norskfaget
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke relevante metoder for norskdidaktisk forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig og kritisk måte
- kan gjennomføre teoretiske og/eller empiriske analyser av språklige data
- kan vurdere og bruke kunnskap om språk og språkdidaktikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning for majoritets- og minoritetsspråklige elever på ulike trinn
- kan bruke kunnskap om språkutvikling og -læring i kartlegging og vurdering av majoritets- og minoritetsspråklige elever på ulike trinn
- kan bruke og grunngi ulike didaktiske og metodiske tilnærminger i undervisning i og om språk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke kunnskap om språkfaglig og språkdidaktisk forskning både i egen utvikling, i undervisning og i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan vurdere relevant forskning, faglitteratur og utdanningspolitiske føringer på en kritisk måte
- kan formidle, drøfte og reflektere over kunnskap om språk og språkdidaktikk i norskfaget, i møte med både fagfeller, kolleger, elever og foresatte
Læringsformer og aktiviteter
Studiet organiseres i seminaruker. Hver samling dekker sentrale norskdidaktiske tema. Fordelingen av seminaruker oppgis før semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltagelse i nettklasserom. Arbeidsformene i masterstudiet veksler mellom forelesninger, seminarer, arbeid med oppgaver (individuelt og i grupper), diskusjoner og studentpresentasjoner. Slik faglig samhandling danner viktig grunnlag for tilegning og utøving av fag. Det forventes derfor at alle studenter er til stede og bidrar aktivt.
Obligatorisk aktivitet/arbeidskrav
Faglig introduksjon/lede faglig diskusjon minst en gang, og faglig refleksjon etter hver samling
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- To skriftlige arbeider
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen over 8 timer. Hjemmeeksamen skal skrives på nynorsk.
Anbefalte forkunnskaper
Norskfaglige emner i henhold til opptakskravet til master i fagdidaktikk, studieretning norskdidaktikk, som rommer både språkfaglige og didaktiske perspektiver.
Kursmateriell
Pensum består av fagbøker, kapitler fra bøker og aktuelle forskningsartikler. Noen av de mindre tekstene blir gjort tilgjengelige på læringsplattforma Blackboard, mens studentene selv må skaffe bøkene til veie. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMN14007 | 10.0 | HØST 2020 | |
LMN14005 | 5.0 | HØST 2020 | |
LMN54007 | 10.0 | HØST 2020 | |
LMN54005 | 5.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6240 | 2.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Nordisk språkvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"