course-details-portlet

DID3503 - Naturfaget i skolen

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet gir fordypet innsikt i rammebetingelser og styrende virkemidler og prosesser for naturfagundervisning i norsk skole. Inngående forståelse av naturfagets historiske og nåværende plass i norsk skole og fagets posisjonering i en internasjonal kontekst inngår her. Emnet vil ta for seg ulike perspektiver på læring i naturfag, og noen strategier for å tilrettelegge for læring og vurdering i klasserommet. Betydningen av språk og kommunikasjon for læring i naturfag vil behandles fra ulike perspektiver. Emnet gir også inngående kjennskap til sosiovitenskapelige problemstillinger og utdanning for bærekraftig utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om naturfagets plass og historie i skolen, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om og kan drøfte ulike begrunnelser for naturfag som skolefag
  • har inngående kjennskap til styringsdokumenter
  • har videregående kunnskap om læremidler og læringsressurser i naturfag
  • har god kunnskap om elevers holdninger og interesse for naturfag
  • har inngående kunnskap om språk og kommunikasjon i naturfag
  • har inngående kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om læringsteorier for naturfagundervisning til å skreddersy undervisning til bestemte formål og til å reflektere rundt valg av vurderingsformer.
  • kan benytte forskning om betydningen av språk for å lære i og om naturfag.
  • kan utvikle og gjennomføre naturfagundervisning om sosiovitenskapelige problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan begrunne naturfagets rolle i skolens allmenndannende prosjekt
  • kan se sammenhengen mellom læringsteorier, mål for undervisning og valg av undervisningsformer i naturfag

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen organiseres i seminaruker. Fordelingen av seminaruker oppgis ved semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier og oppgaver. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe samt studentseminar med presentasjon av fagartikler. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

Skriftlig innlevering av skisse og utkast til semesteroppgave og faglig presentasjon. Arbeidskravene må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon av fagartikkel og innlevering av essay

Mer om vurdering

Semesteroppgave. Vurderes med karakter A-F

Ved karakter F/stryk kan kandidaten levere en vesentlig endret semesteroppgave ytterligere én gang. Ved gjentak av allerede bestått semesteroppgave, må kandidaten levere en helt ny oppgave.

Kursmateriell

Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk eller norsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3020 7.5 HØST 2020
MGLU4211 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Naturfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU