Emne - Utforskende undervisning i naturfag - DID3502
DID3502 - Utforskende undervisning i naturfag
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Utforskende tilnærming til læring og undervisning er et viktig mål for naturfaget i grunnskolen, blant annet for å gi elevene en dypere forståelse av naturfaglige konsepter, økt interesse for naturfagene, samt bedre innsikt i og erfaring med anvendelse av naturvitenskapelige metoder. Dette emnet gir studentene avansert teoretisk og praktisk kunnskap om utforskende arbeidsmåter i naturfag. Ferdighetstrening er sentralt. Studentene får god trening i å tilrettelegge for og skape utforskende tilnærminger i undervisningen. Emnet undervises på engelsk hvis det er engelskspråklige studenter, ellers vil det foregå på norsk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har avansert kunnskap om hva som kjennetegner en utforskende tilnærming til læring og undervisning
- har avansert kunnskap om hvordan man legger til rette for utforskende læring og undervisning
- har inngående kunnskap om praktisk arbeid og utforskende arbeidsmåter sett i historisk og internasjonalt perspektiv
- har inngående kunnskap om argumentasjon i naturfaglige kontekster
- har kunnskap om hvordan man legger til rette for kritisk tenkning gjennom utforskende arbeid
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning -
- kan vurdere elevenes læring i utforskende prosesser
- kan analysere og omformulere oppgaver for utforskende tilnærming i skolen
- kan fremme utforskende samtale
- kan drøfte hvilke barrierer og dilemmaer som er knyttet til implementering av utforskende arbeidsmåter i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte betydningen av utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om utforskende arbeidsmåter i utviklingsarbeid i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i seminaruker. Fordelingen av seminaruker oppgis ved semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier og oppgaver. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, praktiske øvelser, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe samt studentseminar med presentasjon av fagartikler. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.
Obligatoriske aktiviteter
- Praktiske øvelser og rapporter
Mer om vurdering
Forklaringer til obligatoriske aktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav består av praktiske øvelser med elever og/eller medstudenter og faglig presentasjon.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen.
Ved utsatt eksamen kan eksamensformen bli endret.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått lærerutdanning eller tilsvarende med fordypning i naturfag. Minst 60 studiepoeng i naturfaglige emner.
Kursmateriell
Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk og/eller norsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3020 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU4209 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Naturfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"