Emne - Naturvitenskapens egenart i skolen - DID3501
DID3501 - Naturvitenskapens egenart i skolen
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 72 timer |
Faglig innhold
Naturvitenskapen som ligger til grunn for naturfaget har ulike kjennetegn og karakteristika som skiller faget fra andre vitenskaper. Sentralt i emnet står dyptgående forståelse av naturvitenskapens praksiser for å framskaffe kunnskap. Sentrale tema som hypotesetesting, eksperimentering, modellutvikling, etterprøvbarhet, åpenhet og kritikk behandles med ulike undervisningsformer som forelesninger, praktiske øvinger og seminarer. I emnet vil også grensene for naturvitenskaplig erkjennelse og problemstillinger knyttet til kunnskapens validitet behandles.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om naturvitenskapens egenart med særlig vekt på naturvitenskapelig metode og hvordan naturvitenskap utvikles
- har kunnskap om naturvitenskapens historie
- har kunnskap om kritisk tenkning som en del av naturvitenskapen
- har kunnskap om ulike begrunnelser for naturvitenskapens egenart som tema i skolens naturfag og for elevenes forståelse av naturvitenskapens egenart
- har inngående kunnskap om forskjellen mellom vitenskap og ikke-vitenskap
Ferdigheter
Kandidaten
- kan benytte kunnskap om naturvitenskapens egenart i egen undervisning
- kan identifisere tema innen naturvitenskapens egenart i læreplan, lærebøker og media
- kan knytte kunnskap om forskningsfronten til egen undervisning
- kan bruke naturvitenskapelige kontroverser for å fremme forståelsen av hvordan naturvitenskaplig kunnskap utvikles
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende naturvitenskaplige erkjennelser i ulike samfunnsmessige sammenhenger på en reflektert måte
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i seminaruker. Fordelingen av seminaruker oppgis ved semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.
Obligatoriske aktiviteter:
Innlevering og studentpresentasjon. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av essay og presentasjon
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen over 72 timer. Eksamen vurderes med karakter A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått lærerutdanning eller tilsvarende med fordypning i naturfag. Minst 60 studiepoeng i naturfaglige emner.
Kursmateriell
Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk eller norsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU5233 | 7.5 | HØST 2020 | |
EDU3021 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Naturfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"