Emne - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk - DID3403
DID3403 - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet gir en dypere innsikt i fagdidaktisk teori innen følgende to hovedområder: vurdering for læring i matematikk og matematisk modellering og IKT. I tillegg skal studentene velge et tredje område de skal fordype seg i blant følgende tre:
- affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning
- læreres undervisningskunnskap i matematikk
- inkluderende matematikkundervisning.
Studenten vil gjennom arbeid med dette emnet utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg for sin matematikkundervisning, samt videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning av matematikk i praksisfeltet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om ulike teoretiske rammeverk for vurdering for læring i matematikk og inngående kjennskap til relevant forskning om temaet
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter om bruk av matematisk modellering i undervisning
- har inngående kunnskap om IKT som medierende verktøy i matematikkundervisningen og dets betydning for elevers læring i matematikk
- har avansert kunnskap om sentrale teorier innen et av temaene: affektive aspekter ved matematikkfaget; undervisningskunnskap i matematikk; inkluderende matematikkundervisning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan drøfte og analysere undervisningsaktiviteter og elevarbeid i matematikk med utgangspunkt i teori om vurdering for læring
- kan planlegge, gjennomføre og analysere undervisningsopplegg som omfatter matematisk modellering og bruk av IKT
- kan diskutere og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur, og analysere datamateriale i lys av et av temaene: affektive aspekter ved matematikkfaget; undervisningskunnskap i matematikk; inkluderende matematikkundervisning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og reflektere omkring sammenhenger mellom matematikkdidaktisk teori og læring og undervisning av matematikk i skolen
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å bidra i skolens utviklingsarbeid knyttet til bruk av IKT i undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i seminaruker. Fordelingen av seminaruker oppgis ved semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Undervisningen kan foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
Det blir gitt inntil fem obligatoriske skriftlige arbeidskrav. Noen av arbeidskravene vil kreve at studentene samler inn empiri i skolen. Arbeidskravene vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Inntil fem skriftlige arbeidskrav
Mer om vurdering
Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Eksamen vurderes med karakter A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått lærerutdanning eller tilsvarende med minst 60 studiepoeng fordypning i matematikk.
Kursmateriell
Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM54004 | 2.5 | HØST 2020 | |
LMM55005 | 5.0 | HØST 2020 | |
LMM14005 | 5.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6222 | 2.5 | HØST 2020 | |
SKOLE6232 | 2.5 | HØST 2020 | |
MGLU5103 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU5503 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"