course-details-portlet

DID3403 - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager

Faglig innhold

Emnet gir en dypere innsikt i fagdidaktisk teori innen følgende to hovedområder: vurdering for læring i matematikk og matematisk modellering og IKT. I tillegg skal studentene velge et tredje område de skal fordype seg i blant følgende tre:

  • affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning
  • læreres undervisningskunnskap i matematikk
  • inkluderende matematikkundervisning.

Studenten vil gjennom arbeid med dette emnet utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg for sin matematikkundervisning, samt videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning av matematikk i praksisfeltet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om ulike teoretiske rammeverk for vurdering for læring i matematikk og inngående kjennskap til relevant forskning om temaet
  • har inngående kunnskap om sentrale aspekter om bruk av matematisk modellering i undervisning
  • har inngående kunnskap om IKT som medierende verktøy i matematikkundervisningen og dets betydning for elevers læring i matematikk
  • har avansert kunnskap om sentrale teorier innen et av temaene: affektive aspekter ved matematikkfaget; undervisningskunnskap i matematikk; inkluderende matematikkundervisning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan drøfte og analysere undervisningsaktiviteter og elevarbeid i matematikk med utgangspunkt i teori om vurdering for læring
  • kan planlegge, gjennomføre og analysere undervisningsopplegg som omfatter matematisk modellering og bruk av IKT
  • kan diskutere og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur, og analysere datamateriale i lys av et av temaene: affektive aspekter ved matematikkfaget; undervisningskunnskap i matematikk; inkluderende matematikkundervisning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere og reflektere omkring sammenhenger mellom matematikkdidaktisk teori og læring og undervisning av matematikk i skolen
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å bidra i skolens utviklingsarbeid knyttet til bruk av IKT i undervisning

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen organiseres i seminaruker. Fordelingen av seminaruker oppgis ved semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Undervisningen kan foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

Det blir gitt inntil fem obligatoriske skriftlige arbeidskrav. Noen av arbeidskravene vil kreve at studentene samler inn empiri i skolen. Arbeidskravene vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Inntil fem skriftlige arbeidskrav

Mer om vurdering

Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Eksamen vurderes med karakter A-F.

Kursmateriell

Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LMM54004 2.5 HØST 2020
LMM55005 5.0 HØST 2020
LMM14005 5.0 HØST 2020
SKOLE6222 2.5 HØST 2020
SKOLE6232 2.5 HØST 2020
MGLU5103 7.5 HØST 2020
MGLU5503 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU