course-details-portlet

DID3402

Historiske og filosofiske perspektiver på skolematematikk

Velg studieår

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet skal studentene arbeide med matematikkfagets utvikling og dets natur, slik det kan framstå i skolen. Den historiske utviklingen av tallbegrepet og geometrien står sentralt i emnet. Herunder vil en jobbe med bevis av matematiske påstander og matematisk argumentasjon. Det epistemologiske og ontologiske grunnlaget for matematikk vil også behandles. Studentene vil få erfaring med ulike semiotiske representasjoner og den aksiomatiske oppbyggingen av faget. Ulike tema innen tallteori og geometri vil behandles, som for eksempel delelighet, primtallsfaktorisering, kongruens og euklidsk geometri.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om den historiske utviklingen av og det epistemologiske og ontologiske grunnlaget for utvalgte begrep innen tallteori og geometri
  • har inngående kunnskap om hvordan ulike grunnleggende tema innen tallteori og geometri er relevante for arbeid i skolen har inngående kunnskap om betydningen av ulike representasjoner i matematikk, spesielt i arbeid med tall og geometri
  • har inngående kunnskap om matematikkens aksiomatiske oppbygging
  • har inngående kunnskap om fagdidaktiske aspekter ved matematikkens historie og relevansen av slik kunnskap for undervisning og læring

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke kunnskap om historiske utvikling og det epistemologiske og ontologiske grunnlaget for utvalgte begrep innen tallteori og geometri til å planlegge og analysere matematikkundervisning
  • kan sette seg inn i forskning om tallbegrepet og geometriske begreper, for eksempel knyttet til bruk av ulike representasjoner, og bruke denne til å analysere episoder fra klasserommet
  • kan gjennomføre og forstå utvalgte algoritmer og prosedyrer som har blitt brukt gjennom tidene
  • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til matematikkfagets historiske og filosofiske utvikling
  • kan kommunisere om historiske og filosofiske problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har kunnskap om matematikk som et fag i utvikling
  • kan bruke aktuell matematikkdidaktisk forskning til å planlegge, gjennomføre og analysere undervisningsopplegg
  • kan bidra med perspektiver på matematikkfagets historiske og filosofiske aspekter i innovasjonsprosesser i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen organiseres i seminaruker. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Undervisningen kan foregå på engelsk.

Obligatoriske arbeidskrav

Det blir gitt inntil fem obligatoriske skriftlige arbeidskrav. Noen av arbeidskravene vil kreve at studentene samler inn empiri fra klasserommet. Arbeidskravene vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Deltakelse på noen av seminarene vil være obligatorisk. Dette vil spesifiseres i semesterplanen ved semesterstart.

Alle arbeidskrav må være godkjent og all deltakelse på obligatoriske seminar må være fullført for å kunne gå opp til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig arbeid og obligatorisk oppmøte på samling

Mer om vurdering

Muntlig individuell eksamen. Karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.

Kursmateriell

Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LMM54002 10 sp Høst 2020
LMM14001 10 sp Høst 2020
MGLU4104 10 sp Høst 2020
SKOLE6213 5 sp Høst 2020
MGLU4105 2,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Fagdidaktikk
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning