Emne - Læring og undervisning av matematikk - DID3401
DID3401 - Læring og undervisning av matematikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet gir en dypere forståelse av teorier for læring og undervisning av matematikk. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Studentene vil videreutvikle sin kompetanse i å observere og dokumentere læring og undervisning av matematikk i grunnskolen, og å analysere slike observasjoner med utgangspunkt i teori. Spesielt legges det vekt i emnet på arbeid med lesing av matematikkdidaktisk forskning og skriving av akademiske tekster. De matematiske temaene i emnet er hovedsakelig hentet fra algebra. En vil blant annet arbeide med to ulike tilnærminger til algebra i skolematematikken: algebra som generalisert aritmetikk og algebra som generalisering av mønster. Abstrakt algebra (gruppeteori) vil være et viktig tema for å belyse det strukturelle aspektet ved algebra.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om teorier om matematikklæring som tilegnelse og som deltakelse, hvor for eksempel begreper som representasjoner i matematikk og semiotikk er sentrale
- har kunnskap om ulike områder innen algebra og hvordan disse er knyttet til andre emner i skolematematikken
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved læring og undervisning av algebra
- har inngående kunnskap om algebra som eksempel på en aksiomatisk oppbygd struktur
Ferdigheter
Kandidaten
- kan sette seg inn i forskning innenfor aktuelle områder av matematikkdidaktikk
- kan presentere som akademisk tekst egne empiriske undersøkelser knyttet til sentrale temaer i emnet
- kan analysere elevers algebraiske tenkning, informert av resultater publisert i forskningslitteraturen
- kan analysere læring og undervisning i matematikk innenfor ulike matematiske temaer, med utgangspunkt i aktuell teori
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjøre teoriforankrede valg med tanke på organisering av elevers muligheter for læring av tema som er sentrale i emnet
- har kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet
- kan presentere resultatet av teoriforankrede, empirisk baserte undersøkelser
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i seminaruker. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Undervisningen kan foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
- To fagtekster basert på empiriske undersøkelser
- Et muntlig framlegg i gruppe
- Tre arbeidsoppdrag mellom samlingene
De obligatoriske aktivitetene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Obligatoriske aktiviteter
- Fagtekster, muntlig presentasjon og arbeidsoppdrag
Mer om vurdering
Eksamen er i form av en individuell mappe som består av én fagtekst og to utvalgte arbeidsoppdrag, hvorav minst ett inneholder en oppgave i gruppeteori. Vurderingen av eksamensmappa baserer seg i hovedsak på fagteksten, og arbeidsoppdragene vil være karakterjusterende. Alle delene av mappa må være bestått for å bestå emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått lærerutdanning eller tilsvarende med minst 60 studiepoeng fordypning i matematikk.
Kursmateriell
Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM54001 | 15.0 | HØST 2020 | |
LMM14002 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6931 | 10.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6246 | 6.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6210 | 12.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6220 | 12.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6230 | 12.0 | HØST 2020 | |
MGLU4103 | 15.0 | HØST 2020 | |
MGLU4503 | 15.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"