Emne - Vurdering i språkundervisningen - DID3305
DID3305 - Vurdering i språkundervisningen
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir innsikt i ulike teorier om vurdering generelt og hvordan vurdering kan virke læringsfremmende i språkundervisningen. Det vil bli lagt særlig vekt på hvordan vurdering kan fremme elevenes læring og bidra til å utvikle språklæreres undervisning. Emnet presenterer ulike tilnærminger til vurdering i språkundervisningen. Det legges vekt på å utvikle relevante problemstillinger for å kunne analysere og diskutere faglige dilemmaer innen vurdering. Emnet omfatter også vurdering i et digitalt perspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- inngående kunnskap om nasjonale styringsdokumenter for vurdering
- grundig innsikt i nasjonal og internasjonal forskning innen vurdering i en utdanningspolitisk kontekst
- inngående kunnskap om ulike vurderingsformer i skriving, lesing og muntlighet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forstå elevers læring i skriftlige og muntlige tekster i relevante faglige kontekster som utgangspunkt for videre læring
- analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier om vurdering og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- formulere relevante problemstillinger som utgangspunkt for et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere og drøfte hvordan undervisningsmetoder og vurderingsformer bidrar til elevers språklæring
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om vurdering i språkundervisningen i et selvstendig arbeid
- formidle omfattende selvstendig arbeid og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen vurdering i språkundervisningen
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid, presentasjoner, digitale arbeidsformer.
Obligatoriske aktiviteter
- 2-4 godkjente innleveringer og presentasjoner
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 2-4 godkjente innleveringer og presentasjoner
Gjennomføring av obligatoriske aktiviteter krever at studenten deltar i undervisningen. De obligatoriske aktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Sluttvurdering
Semesteroppgave vurderes med karakter bestått/ikke bestått.
Forkunnskapskrav
30 studiepoeng i språkfaget (engelsk, fransk, spansk eller tysk). Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Kursmateriell blir tilgjengelig ved studiestart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3085 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Oppgave
100/100
Utlevering
11.12.2024Innlevering
18.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"