Emne - Data-støttet språklæring - DID3304
DID3304 - Data-støttet språklæring
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar for seg bruken av digital teknologi og medier til undervisning, formidling og læring i språkfag. Sentrale tematikker er utviklingen av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), og refleksjoner knyttet til utfordringer ved bruk av digitale medier i elevers språklæringsprosess, kommunikasjon og produksjon. Emnet tar også opp ulike tilnærminger til skriving i andre- og fremmedspråksopplæringen i skolen, og mer spesifikt hvordan vi kan utvikle elevers skriveglede innenfor engelsk og fremmedspråksopplæringen. Emnet skal styrke studentenes evne til å opptre som kritiske digitale konsumenter, og til å lede arbeid med kreative digitale produksjoner. Data-støttet språklæring knyttes også til nettvett, personvern og kildekritikk, samt læringsdesign og vurdering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om, og kan kritisk diskutere sentrale teorier innen data-støttet språklæring
- inngående kunnskap om forskning om data-støttet språklæring og kan knytte denne kunnskapen til undervisningsrelatert bruk av digital teknologi
- solid kunnskap om sammenhengen mellom skriving og læring
- avansert kunnskap om kildekritikk, opphavsrett og personvern i digitale sammenhenger
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og kritisk vurdere digital teknologi og mediers fagdidaktiske potensial til språklæring, undervisning og formidling
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor bruken av digital teknologi og medier i språkfag og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- ta i bruk ulike tilnærminger for å utvikle elevers skriveglede og skrivekompetanse i engelsk og fremmedspråk
- anvende sine kunnskaper om sammenhengen mellom skriving og læring til å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter knyttet til utvikling av elevers skrivekompetanse i engelsk og/eller fremmedspråk
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere over utviklingen av profesjonsfaglige digitale kompetanse i engelsk og fremmedspråk
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til digital produksjon, kommunikasjon og samarbeid, vurdering og samfunnsmessig påvirkning
- analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger om data-støttet språklæring
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner, digital produksjon og kommunikasjon.
Obligatoriske aktiviteter
- 6 individuelle arbeid i digital arbeidsmappe og 1 presentasjon
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 6 individuelle arbeid i digital arbeidsmappe (vurderes som godkjent/ikke godkjent)
- 1 presentasjon (vurderes som godkjent/ikke godkjent)
Gjennomføring av obligatoriske aktiviteter krever at studenten deltar i undervisningen. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Sluttvurdering
Oppgave. Karakterskala bestått/ikke bestått
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende digital kompetanse i bruk av digital teknologi (administrativ programvare, sosiale medier, underholdning).
30 studiepoeng i språkfaget (engelsk, fransk, spansk eller tysk).
Kursmateriell
Pensumliste er tilgjengelig før semesterstart. Artikler legges ut før undervisningssamlinger på emnets rom på NTNUs læringsplattform.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"