course-details-portlet

DID3303 - Litteratur, tekst og kultur i klasserommet

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet tilbyr studentene tilnærminger for bruk av litteratur og andre tekster som kulturelle ressurser i språkopplæring. Emnet vil dekke ulike sjangre som vektlegger de formative aspektene ved litteratur og andre tekster og deres rolle i undervisning av språk og kultur. For å belyse litteraturens rolle i utviklingen av leseferdigheter, vil emnet utforske ulike metoder for å fremme leseforståelse. Lesing av ulike typer tekster vil samtidig bidra til økt kulturell kompetanse i språkopplæring. Dette vil også omfatte vurdering og bruk av litterære forskningsmetodologier for å utvikle interkulturell og flerkulturell forståelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • avansert forståelse av verdien av litteratur, tekst og kultur i språkopplæring
  • solide kunnskaper om ulike typer tekster, både innenfor skjønnlitteratur og sakprosa i forskjellige sjanger og medier
  • inngående kunnskap om hvordan interkulturell bevissthet kan bidra til kulturell forståelse

Ferdigheter

Studenten har

  • grundige ferdigheter i skriving av akademiske tekster, der bruk av kritisk tenking og analyse, anvendelse av forskning og effektiv bruk av kilder står sentralt
  • avanserte ferdigheter i presentasjon og tilpasning av tekster og litteratur i undervisningssituasjoner for å fremme språklig, kulturell og kommunikativ kompetanse og leseferdighet

Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående innsikt i betydningen av kultur i språklæring, fra et historisk perspektiv til dagens vekt på interkulturell og flerkulturell kompetanse
  • mestrer relevant terminologi knyttet til arbeid med litteratur og kultur
  • kan reflektere kritisk over og begrunne valg av tekst og undervisningsmetoder

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, forskning, lesing og skriving av tekster og muntlig presentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • 2-4 skriftlige innleveringer, foreløpige utkast til skriftlige oppgaver, muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • 2-4 korte skriftlige innleveringer (vurderes med godkjent/ikke godkjent)
  • Gjennomføring av foreløpige utkast til skriftlige oppgaver (vurderes med godkjent/ikke godkjent)
  • Muntlig presentasjon av forskningsoppgaver (vurderes med godkjent/ikke godkjent)

Gjennomføring av obligatoriske aktiviteter krever at studenten deltar i undervisningen.

Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Vurdering

Skriftlig oppgave

Forkunnskapskrav

.

Kursmateriell

Pensumliste gjøres tilgjengelig før semesterstart. Artikler legges ut før undervisningssamlinger på emnets rom på NTNUs læringsplattform.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3083 7.5 HØST 2020
MGLU4106 2.0 HØST 2020
MGLU4506 2.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU