Emne - Litteratur, tekst og kultur i klasserommet - DID3303
DID3303 - Litteratur, tekst og kultur i klasserommet
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tilbyr studentene tilnærminger for bruk av litteratur og andre tekster som kulturelle ressurser i språkopplæring. Emnet vil dekke ulike sjangre som vektlegger de formative aspektene ved litteratur og andre tekster og deres rolle i undervisning av språk og kultur. For å belyse litteraturens rolle i utviklingen av leseferdigheter, vil emnet utforske ulike metoder for å fremme leseforståelse. Lesing av ulike typer tekster vil samtidig bidra til økt kulturell kompetanse i språkopplæring. Dette vil også omfatte vurdering og bruk av litterære forskningsmetodologier for å utvikle interkulturell og flerkulturell forståelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- avansert forståelse av verdien av litteratur, tekst og kultur i språkopplæring
- solide kunnskaper om ulike typer tekster, både innenfor skjønnlitteratur og sakprosa i forskjellige sjanger og medier
- inngående kunnskap om hvordan interkulturell bevissthet kan bidra til kulturell forståelse
Ferdigheter
Studenten har
- grundige ferdigheter i skriving av akademiske tekster, der bruk av kritisk tenking og analyse, anvendelse av forskning og effektiv bruk av kilder står sentralt
- avanserte ferdigheter i presentasjon og tilpasning av tekster og litteratur i undervisningssituasjoner for å fremme språklig, kulturell og kommunikativ kompetanse og leseferdighet
Generell kompetanse
Studenten
- har inngående innsikt i betydningen av kultur i språklæring, fra et historisk perspektiv til dagens vekt på interkulturell og flerkulturell kompetanse
- mestrer relevant terminologi knyttet til arbeid med litteratur og kultur
- kan reflektere kritisk over og begrunne valg av tekst og undervisningsmetoder
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, forskning, lesing og skriving av tekster og muntlig presentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- 2-4 skriftlige innleveringer, foreløpige utkast til skriftlige oppgaver, muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- 2-4 korte skriftlige innleveringer (vurderes med godkjent/ikke godkjent)
- Gjennomføring av foreløpige utkast til skriftlige oppgaver (vurderes med godkjent/ikke godkjent)
- Muntlig presentasjon av forskningsoppgaver (vurderes med godkjent/ikke godkjent)
Gjennomføring av obligatoriske aktiviteter krever at studenten deltar i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Vurdering
Skriftlig oppgave
Anbefalte forkunnskaper
30 studiepoeng i språkfaget (engelsk, fransk, spansk eller tysk). Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Forkunnskapskrav
.
Kursmateriell
Pensumliste gjøres tilgjengelig før semesterstart. Artikler legges ut før undervisningssamlinger på emnets rom på NTNUs læringsplattform.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3083 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU4106 | 2.0 | HØST 2020 | |
MGLU4506 | 2.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"