Emne - Teori og prosjektdesign - DID3203
DID3203 - Teori og prosjektdesign
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet er en introduksjon til det kommende masteremnet og skal gi masterstudentene en grundig innføring i hvordan lage en vitenskapelig prosjektskisse med utgangspunkt i yrkesfaglige tradisjoner. Gjennom emnet skal studentene bli kjent med ulike yrkesfaglige kunnskaps- og forskningstradisjoner og anvende et utvalg av disse i planlegging av eget forskningsarbeid. Prosjektskissen skal være et forarbeid i til masteroppgaven i yrkesdidaktikk. Den skal være tydelig forankret i yrkesfaglig kontekst. Prosjektskissen skal presentere en yrkesrelevant problemstilling og et hensiktsmessig teoretisk og metodologisk rammeverk. I emnet legges det vekt på at studentene leser, vurderer og analyserer tidligere forskning, teori og metodelitteratur, både selvstendig og sammen med andre. Prosjektskissen kan gjerne inneholde elementer fra andre emner i masterstudiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling/ forskningsspørsmål og valg av teori og metode for masteroppgaven
- har inngående kunnskap yrkesfaglige forskningstradisjoner
- har inngående kunnskap om formelle krav som stilles til en masteroppgave i yrkesdidaktikk og anvende dette i egen oppgave
Ferdigheter
Kandidaten
- kan finne, lese, analysere og kritisk vurdere relevant forsknings- teori- og metodelitteratur og koble dette til sin egen yrkesfaglige problemstilling og prosjektskisse
- kan plassere, diskutere og vurdere sitt eget forskningsprosjekt i kontekst av eksisterende forskning og praksis på det yrkesfaglige feltet
- kan kritisk vurdere og begrunne valg av teoretisk forankring og metodisk rammeverk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan designe en vitenskapelig prosjektskisse på mastergradsnivå
- kan foreta etiske vurderinger knyttet til egen forskning
- kan ivareta og fremme yrkesfaglig egenart i eget forskningsarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil studentene få respons fra medstudenter og faglærer(e).
Obligatoriske aktiviteter
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter på og mellom samlinger både individuelt og i gruppe. Gjennomføring av presentasjoner og andre obligatoriske aktiviteter/ arbeidskrav krever tilstedeværelse på samlingene.
Obligatoriske arbeidskrav
3 obligatoriske arbeidskrav (muntlige, digitale/ multimodale og skriftlig) knyttet til problemstilling, teoretisk forankring og metodisk rammeverk. Arbeidskravene må være godkjent for å få levere eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Skriftlig individuell semesteroppgave i form av en vitenskapelig prosjektskisse. Prosjektskissa skal ha en innledning der tema og problemstilling for masteroppgaven introduseres og begrunnes, en hoveddel der relevant forskning, teoretisk og metodisk rammeverk presenteres og kobles til den aktuelle tematikken og en avslutning med etiske betraktinger og en tentativ fremdriftsplan. Prosjektskissa skal følge formelle krav og referansestil APA7. Karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er stryk.
Anbefalte forkunnskaper
Yrkesfaglige emner, jf. opptakskrav, som rommer både yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Det er også anbefalt at alle emner fra første semester av Master i fagdidaktikk studieretning yrkesdidaktikk er bestått før man starter på emnet.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk. Pensumliste vil foreligge ved semesterstart. Deler av pensumlista er selvvalgt litteratur relevant for den enkelte students prosjektskisse/ masteroppgave.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3219 | 3.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Yrkesfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"