Emne - Marked, organisasjon og velferd – Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser - DID3201
DID3201 - Marked, organisasjon og velferd – Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet utforsker dyptgående historiske utviklingstrender som påvirker krysningspunkter mellom produksjon og læring, og hvordan disse trendene har påvirket utviklingen av moderne yrkesdidaktiske praksiser i ulike organisasjoner. I emnet fokuseres det på forholdet mellom sammenfallende og motstridende interesser innebygd i skoler, bedrifter og velferdstilbydere. Emnet gir en teoretisk og praktisk inngang til å analysere forhold som preger de yrkesdidaktiske handlingsrommene i de ulike fagfeltene studentene spesialiserer seg innenfor. Studenten kan ut fra yrkeserfaring videreutvikle og analysere yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger gjennom utprøving av forskjellige teorier og metoder. Emnet har fokus på samskapning av kunnskap gjennom teoretisk informerte analyser av studentenes egne yrkesfaglige erfaringer. Emnet inneholder perspektiver på marked og produksjon, organisering og organisasjon, samt demokrati og verdiskaping i vitenskapelige termer. Faget styrker studentene i å utvikle yrkesdidaktiske analyser, refleksjoner og praksiser som utgangspunkt for livslang læring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- Har avansert kunnskap om fremveksten av moderne organisasjoner og hvordan marked og velferd samhandler innen yrkesopplæringen
- Har inngående kunnskap om forholdet mellom markedskrefter, utdanningspolitiske utviklingstrender og velferdssamfunnets intensjoner med yrkesopplæringen
- Har inngående kunnskap om vitenskapens rolle i utviklingen av yrkesdidaktikken
- Har avansert kunnskap om hvordan yrkesopplæringen preges av marked og organisasjoner som legger rammer for yrkesdidaktiske handlingsrom
- Har inngående kunnskap om hvordan teori og forskning kan anvendes for å legge til rette for læring i yrkesfaglige kontekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kritisk vurdere og benytte teoretiske rammeverk til å analysere yrkesopplæring og yrkesdidaktikkens rammevilkår
- kan beskrive, analysere og forstå yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid og problemstillinger i et samfunnsperspektiv
- kan beskrive, analysere og forstå yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid og problemstillinger i egen organisasjon og i eget arbeid
- kan selvstendig anvende forskning og teori til å vurdere og legge til rette for yrkesdidaktiske læringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere yrkesfagenes rolle og premisser i lys av ulike historiske, politiske og samfunnsmessige forhold
- kan benytte egne og andres erfaringer til å utvikle analyser av yrkesdidaktiske handlingsrom
- kan analysere og kritisk reflektere over forholdet mellom yrkesdidaktikk, vitenskap og organisasjoner i nasjonale og internasjonale perspektiv
- kan formulere og undersøke yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger og forskningsspørsmål
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og gruppearbeid med fokus på vitenskapelige analyser av yrkesfaglige problemstillinger. Seminarer med fremlegg av eget arbeid og gruppearbeid i emnet.
Obligatorisk aktiviteter
Deltakelse i undervisningen. Gjennomføring av tre presentasjoner på slutten av hver samling. Individuell semesteroppgave som presenteres siste samling.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Semesteroppgave. Vurderingsskala A-F, der A er beste karakter og F ikke bestått. Skriveoppdraget blir introdusert tidlig i semesteret, og studentene utarbeider problemstilling i dialog med faglærer(e).
Anbefalte forkunnskaper
Yrkesfaglige emner, jf. opptakskrav, som rommer både yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk. Pensumliste vil foreligge ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3218 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Yrkesfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"