Emne - Sosialt bærekraftig kunstfagdidaktikk - DID3107
DID3107 - Sosialt bærekraftig kunstfagdidaktikk
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave- Formidling som digital eksposisjon | 60/100 | |||
Muntlig eksamen- presentajson av oppgave | 40/100 | 25 minutter | C |
Faglig innhold
Emnet utvikler kunnskap og kompetanse i ulike praksiser, teorier og forskningsmetodologier i kunstfagdidaktikk, særlig knyttet til sosialt bærekraftige kunstpraksiser, improvisasjon, performativet og kritisk tenkning. Emnet søker å utvide forståelsen av hvordan ulike syn på læring, undervisning, bærekraft, kunst og kunnskap er med på å forme kunstfagdidaktiske praksiser. Studenten utvikler kompetanse til å kritisk engasjere seg i læring og undervisning, ulike kunstfagdidaktiske praksiser og i forskning i en samfunnskontekst. Rom for forskjellighet, fellesskap, likeverd og mangfold undersøkes særlig innenfor et vidt spekter av kunstneriske uttrykk og didaktiske innganger. Målet er å kvalifisere studenten til å utforske, ta i bruk og tenke om verdier og innganger i mange ulike kunstfagdidaktiske praksiser. Studenten utvikler ferdigheter i å formidle praksiser og kunnskap gjennom digitale plattformer.
Læringsutbytte
KunnskapKandidaten har
- avansert kunnskap om sosialt bærekraftige kunstfagdidaktiske praksiser og teorier.
- avansert kunnskap om improvisasjon, performativitet og kritisk tenking som verktøy i design av inkluderende kunstfagdidaktiske rom
- avansert kunnskap om hvordan ulike syn på læring, undervisning, kunst og kunnskap påvirker utforming av kunstfagdidaktikk
- inngående kunnskap om deltagende og fellesskapsorienterte kunstfagdidaktiske praksiser
- inngående kunnskap om arbeid med mangfold og likeverd i ulike didaktiske sammenhenger.
- Inngående kunnskap om digitale formidlingsplattformer for kunstfagdidaktikk, kunstfagdidaktisk forskning og kunstfaglige praksiser.
FerdigheterKandidaten kan
- kritisk analysere læringssyn og kunstsyn i en relevant kunstfagdidaktisk kontekst.
- planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere kunstfagdidaktiske prosjekter der likeverd, mangfold og bærekraft er gjennomgående.
- undersøke forskningsspørsmål gjennom kritisk analytiske tilnærminger, og kunstbaserte praksiser.
- bruke bærekraftsperspektiv, performativitet og improvisasjonspraksiser gjennomgående i planlegging, gjennomføring og utvikling av kunstfagdidaktiske praksiser, presentasjoner og formidling.
- formidle kunstbaserte undersøkelser gjennom digitale plattformer.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- bidra konstruktivt i et kunstbasert og didaktisk læringsfellesskap
- arbeide med formidling av kunstfaglige og kunstfagdidaktiske praksiser og tenkninger, rettet mot fagfeller i et kunstfaglig fellesskap
- orientere seg i kunstfaglige og kunstfagdidaktiske kontekster i storsamfunnet.
Læringsformer og aktiviteter
Workshops, seminar, lesing, skriving, analyse, deltakelse i undervisning med responsforventning, og fagfellediskusjoner med studenter og faglærere.
Obligatoriske aktiviteter
Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen
Individuelle og kollaborative studentaktiviteter i og utenfor den skjemalagde undervisningen
Obligatoriske arbeidskrav
3 obligatoriske arbeidskrav
- 1 presentasjon
- 1 skriftlig innlevering
- 1 digital innlevering
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon
- Skriftlig innlevering
- Digital innlevering
Mer om vurdering
Eksamen i emnet er todelt og består av følgende to delvurderinger
- Muntlig eksamen - Presentasjon knyttet til praktisk kunstfagdidaktisk arbeid. Teller 40/100
- Oppgave- Formidling som digital eksposisjon. eller 60/100
Karakterregelen er bokstavkarakter. A-E betyr bestått, og F betyr ikke bestått. Begge delvurderingene må være bestått for å bestå emnet. En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering.
Anbefalte forkunnskaper
Relevant Bachelor-utdanning, eller lærer-kvalifisering er anbefalt. Erfaring fra kunstnerisk kreative og kunstfagdidaktiske praksiser er ønskelig.
Kursmateriell
Undervisningsmaterialet for emnet:
- Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet
- Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning, på engelsk og nordiske språk. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.
- Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave- Formidling som digital eksposisjon
60/100
Utlevering
02.12.2024Innlevering
09.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Muntlig eksamen- presentajson av oppgave (1) 40/100 C 13.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave- Formidling som digital eksposisjon 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen- presentajson av oppgave 40/100 C
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"