course-details-portlet

DID3107 - Sosialt bærekraftig kunstfagdidaktikk

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave- Formidling som digital eksposisjon 60/100
Muntlig eksamen- presentajson av oppgave 40/100 25 minutter C

Faglig innhold

Emnet utvikler kunnskap og kompetanse i ulike praksiser, teorier og forskningsmetodologier i kunstfagdidaktikk, særlig knyttet til sosialt bærekraftige kunstpraksiser, improvisasjon, performativet og kritisk tenkning. Emnet søker å utvide forståelsen av hvordan ulike syn på læring, undervisning, bærekraft, kunst og kunnskap er med på å forme kunstfagdidaktiske praksiser. Studenten utvikler kompetanse til å kritisk engasjere seg i læring og undervisning, ulike kunstfagdidaktiske praksiser og i forskning i en samfunnskontekst. Rom for forskjellighet, fellesskap, likeverd og mangfold undersøkes særlig innenfor et vidt spekter av kunstneriske uttrykk og didaktiske innganger. Målet er å kvalifisere studenten til å utforske, ta i bruk og tenke om verdier og innganger i mange ulike kunstfagdidaktiske praksiser. Studenten utvikler ferdigheter i å formidle praksiser og kunnskap gjennom digitale plattformer.

Læringsutbytte

KunnskapKandidaten har

  • avansert kunnskap om sosialt bærekraftige kunstfagdidaktiske praksiser og teorier.
  • avansert kunnskap om improvisasjon, performativitet og kritisk tenking som verktøy i design av inkluderende kunstfagdidaktiske rom
  • avansert kunnskap om hvordan ulike syn på læring, undervisning, kunst og kunnskap påvirker utforming av kunstfagdidaktikk
  • inngående kunnskap om deltagende og fellesskapsorienterte kunstfagdidaktiske praksiser
  • inngående kunnskap om arbeid med mangfold og likeverd i ulike didaktiske sammenhenger.
  • Inngående kunnskap om digitale formidlingsplattformer for kunstfagdidaktikk, kunstfagdidaktisk forskning og kunstfaglige praksiser.

FerdigheterKandidaten kan

  • kritisk analysere læringssyn og kunstsyn i en relevant kunstfagdidaktisk kontekst.
  • planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere kunstfagdidaktiske prosjekter der likeverd, mangfold og bærekraft er gjennomgående.
  • undersøke forskningsspørsmål gjennom kritisk analytiske tilnærminger, og kunstbaserte praksiser.
  • bruke bærekraftsperspektiv, performativitet og improvisasjonspraksiser gjennomgående i planlegging, gjennomføring og utvikling av kunstfagdidaktiske praksiser, presentasjoner og formidling.
  • formidle kunstbaserte undersøkelser gjennom digitale plattformer.

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • bidra konstruktivt i et kunstbasert og didaktisk læringsfellesskap
  • arbeide med formidling av kunstfaglige og kunstfagdidaktiske praksiser og tenkninger, rettet mot fagfeller i et kunstfaglig fellesskap
  • orientere seg i kunstfaglige og kunstfagdidaktiske kontekster i storsamfunnet.

Læringsformer og aktiviteter

Workshops, seminar, lesing, skriving, analyse, deltakelse i undervisning med responsforventning, og fagfellediskusjoner med studenter og faglærere.

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen

Individuelle og kollaborative studentaktiviteter i og utenfor den skjemalagde undervisningen

Obligatoriske arbeidskrav

3 obligatoriske arbeidskrav

  • 1 presentasjon
  • 1 skriftlig innlevering
  • 1 digital innlevering

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon
  • Skriftlig innlevering
  • Digital innlevering

Mer om vurdering

Eksamen i emnet er todelt og består av følgende to delvurderinger

  1. Muntlig eksamen - Presentasjon knyttet til praktisk kunstfagdidaktisk arbeid. Teller 40/100
  2. Oppgave- Formidling som digital eksposisjon. eller 60/100

Karakterregelen er bokstavkarakter. A-E betyr bestått, og F betyr ikke bestått. Begge delvurderingene må være bestått for å bestå emnet. En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering.

Kursmateriell

Undervisningsmaterialet for emnet:

- Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet

- Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning, på engelsk og nordiske språk. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.

- Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave- Formidling som digital eksposisjon 60/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Muntlig eksamen- presentajson av oppgave 40/100 C
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Oppgave- Formidling som digital eksposisjon 60/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Muntlig eksamen- presentajson av oppgave 40/100 C
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU