course-details-portlet

DID3106 - Kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Refleksjonstekst ved hjelp av teori 40/100
Performance lecture 60/100 20 minutter

Faglig innhold

Emnet kvalifiserer kandidater til å tilnærme seg kunstfagdidaktisk praksis og forskning gjennom kunstnerisk og kollaborativ praksis. Emnet fokuserer på kreative prosesser i kunstfagdidaktiske profesjonelle læringsfellesskap og på å utvikle verktøy for utforskning, strukturering og ledelse i forskjellige kunstformer, tverrkunstfaglig og i estetiske tilnærminger til læring i andre fag. Improvisasjon og dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst blir vektlagt, men også koreografi, musikkomposisjon og visuell design i didaktisk kontekst vil undersøkes. Performativ forskning, med praksis-ledede og post-kvalitative tilnærminger, vektlegges som måter å forske med kunsten. Emnet utvikler kommunikative, kollaborative og didaktiske ferdigheter på et bredt og deltakende kunstfagdidaktisk felt, samt kunnskap om hvordan man kan jobbe kreativt og estetisk med forskjellige grupper og individer i forskjellige pedagogiske sammenhenger, der ulikhet sees som en verdi.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om improvisasjon og dramaturgisk tenkning som sentrale didaktiske ferdigheter i kunstfagdidaktisk praksis
  • avansert kunnskap om performativ forskning, praksis-ledede og post-kvalitative metodologier
  • avansert kunnskap om hvordan man kan engasjere seg kreativt, estetisk og myndiggjørende med forskjellige grupper og individer i forskjellige pedagogiske sammenhenger.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kreativt og kritisk planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere undervisning ved hjelp av improvisasjon og dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst
  • kan undersøke et forskningsspørsmål på masternivå gjennom en praksis-ledet tilnærming.
  • kan ta utgangspunkt i ulikhet og ulike grupper som en sentral verdi for planlegging, gjennomføring og utvikling av kunstfagdidaktisk praksis.
  • kan bruke kommunikative og didaktiske ferdigheter innenfor et bredt og deltakende kunstfagdidaktisk felt.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • bidra konstruktivt i fagfellevurderingsprosesser mellom studenter
  • anvende sin kunnskap på nye områder for å gjennomføre undersøkende og nyskapende kunstfagdidaktiske prosjekter.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som fire intensive samlinger i Trondheim.

Studentene vil lære gjennom følgende aktiviteter:

  • Workshops, samarbeidslæring, og delta i utviklingen av et forskningsfellesskap
  • Lese, analysere, skrive og delta i medstudentresponser/ fagfellediskusjoner
  • Planlegging og gjennomføring av eget kunstfagdidaktisk prosjekt på selvvalgt og selvorganisert utdanningsinstitusjon
  • Selvstendig læring
  • Kunstneriske presentasjoner og performance lectures

Et selvstendig kunstfagdidaktisk prosjekt under emnet vil kreve samarbeid med en selvvalgt kunst/kunstutdanningsinstitusjoner. Organisering av samarbeid med og forskning ved den selvvalgte institusjonen må arrangeres av studenten selv.

Studentene vil gjennom emnet kunne besøke ulike kontekster for kunstfagdidaktisk praksis, for eksempel skoler, kulturskoler, museer, kinoer eller konserthaller. Eventuelle inngangsbilletter betales av Institutt for lærerutdanning

Obligatoriske arbeidskrav

Det er fire obligatoriske arbeidskrav i emnet:

  • Presentasjon av et prosjekt basert i praksis som leses med teori
  • Kunstnerisk og verbal presentasjon av egen praktisk kunstfagdidaktisk undervisning på selvvalgt institusjon
  • Utvikling av timeplan ved hjelp av teori
  • Deltakelse i undervisning 75 %

Alle fire arbeidskrav må være bestått for å kunne ta eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon av praksisprosjekt lest med teori
  • Kunstnerisk og verbal presentasjon
  • Utvikling av undervisningsplan ved hjelp av teori
  • Deltakelse i undervisning 75 %

Mer om vurdering

Eksamen i emnet er todelt og består av følgende to delvurderinger/vurderingsformer:

  • Performance lecture om kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning (teller 60%)
  • Refleksjontekst ved hjelp av teori (5 sider) som diskuterer de didaktiske og kunstneriske ideene, verdiene og metodene brukt i performance lecturen ( teller40%)

Karakterregelen er bokstavkarakter. A-E betyr bestått, og F betyr ikke bestått. Begge delvurderingene må være bestått for å bestå emnet. En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering.

Forkunnskapskrav

-

Kursmateriell

Undervisningsmaterialet for emnet:

- Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet

- Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning, på engelsk og nordiske språk. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.

- Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3078 7.5 HØST 2021
DID3101 7.5 HØST 2021
DID3108 15.0 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Estetiske fag
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Refleksjonstekst ved hjelp av teori 40/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Performance lecture 60/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU