Emne - Kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning - DID3106
DID3106 - Kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Refleksjonstekst ved hjelp av teori | 40/100 | |||
Performance lecture | 60/100 | 20 minutter |
Faglig innhold
Emnet kvalifiserer kandidater til å tilnærme seg kunstfagdidaktisk praksis og forskning gjennom kunstnerisk og kollaborativ praksis. Emnet fokuserer på kreative prosesser i kunstfagdidaktiske profesjonelle læringsfellesskap og på å utvikle verktøy for utforskning, strukturering og ledelse i forskjellige kunstformer, tverrkunstfaglig og i estetiske tilnærminger til læring i andre fag. Improvisasjon og dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst blir vektlagt, men også koreografi, musikkomposisjon og visuell design i didaktisk kontekst vil undersøkes. Performativ forskning, med praksis-ledede og post-kvalitative tilnærminger, vektlegges som måter å forske med kunsten. Emnet utvikler kommunikative, kollaborative og didaktiske ferdigheter på et bredt og deltakende kunstfagdidaktisk felt, samt kunnskap om hvordan man kan jobbe kreativt og estetisk med forskjellige grupper og individer i forskjellige pedagogiske sammenhenger, der ulikhet sees som en verdi.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om improvisasjon og dramaturgisk tenkning som sentrale didaktiske ferdigheter i kunstfagdidaktisk praksis
- avansert kunnskap om performativ forskning, praksis-ledede og post-kvalitative metodologier
- avansert kunnskap om hvordan man kan engasjere seg kreativt, estetisk og myndiggjørende med forskjellige grupper og individer i forskjellige pedagogiske sammenhenger.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kreativt og kritisk planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere undervisning ved hjelp av improvisasjon og dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst
- kan undersøke et forskningsspørsmål på masternivå gjennom en praksis-ledet tilnærming.
- kan ta utgangspunkt i ulikhet og ulike grupper som en sentral verdi for planlegging, gjennomføring og utvikling av kunstfagdidaktisk praksis.
- kan bruke kommunikative og didaktiske ferdigheter innenfor et bredt og deltakende kunstfagdidaktisk felt.
Generell kompetanse
Kandidaten
- bidra konstruktivt i fagfellevurderingsprosesser mellom studenter
- anvende sin kunnskap på nye områder for å gjennomføre undersøkende og nyskapende kunstfagdidaktiske prosjekter.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som fire intensive samlinger i Trondheim.
Studentene vil lære gjennom følgende aktiviteter:
- Workshops, samarbeidslæring, og delta i utviklingen av et forskningsfellesskap
- Lese, analysere, skrive og delta i medstudentresponser/ fagfellediskusjoner
- Planlegging og gjennomføring av eget kunstfagdidaktisk prosjekt på selvvalgt og selvorganisert utdanningsinstitusjon
- Selvstendig læring
- Kunstneriske presentasjoner og performance lectures
Et selvstendig kunstfagdidaktisk prosjekt under emnet vil kreve samarbeid med en selvvalgt kunst/kunstutdanningsinstitusjoner. Organisering av samarbeid med og forskning ved den selvvalgte institusjonen må arrangeres av studenten selv.
Studentene vil gjennom emnet kunne besøke ulike kontekster for kunstfagdidaktisk praksis, for eksempel skoler, kulturskoler, museer, kinoer eller konserthaller. Eventuelle inngangsbilletter betales av Institutt for lærerutdanning
Obligatoriske arbeidskrav
Det er fire obligatoriske arbeidskrav i emnet:
- Presentasjon av et prosjekt basert i praksis som leses med teori
- Kunstnerisk og verbal presentasjon av egen praktisk kunstfagdidaktisk undervisning på selvvalgt institusjon
- Utvikling av timeplan ved hjelp av teori
- Deltakelse i undervisning 75 %
Alle fire arbeidskrav må være bestått for å kunne ta eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon av praksisprosjekt lest med teori
- Kunstnerisk og verbal presentasjon
- Utvikling av undervisningsplan ved hjelp av teori
- Deltakelse i undervisning 75 %
Mer om vurdering
Eksamen i emnet er todelt og består av følgende to delvurderinger/vurderingsformer:
- Performance lecture om kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning (teller 60%)
- Refleksjontekst ved hjelp av teori (5 sider) som diskuterer de didaktiske og kunstneriske ideene, verdiene og metodene brukt i performance lecturen ( teller40%)
Karakterregelen er bokstavkarakter. A-E betyr bestått, og F betyr ikke bestått. Begge delvurderingene må være bestått for å bestå emnet. En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering.
Anbefalte forkunnskaper
Lærerkvalifikasjon eller en relevant BA er anbefalt.
Erfaring fra kunstnerisk og kunstfagdidaktisk praksis er ønskelig.
Forkunnskapskrav
-
Kursmateriell
Undervisningsmaterialet for emnet:
- Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet
- Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning, på engelsk og nordiske språk. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.
- Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3078 | 7.5 | HØST 2021 | |
DID3101 | 7.5 | HØST 2021 | |
DID3108 | 15.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Estetiske fag
- Fagdidaktikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Refleksjonstekst ved hjelp av teori 40/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Performance lecture 60/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"