Emne - Å bli en forsker i kunstfagdidaktikk - DID3105
DID3105 - Å bli en forsker i kunstfagdidaktikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig prosjektbeskrivelse
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig prosjektbeskrivelse | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studentene å orientere seg i kunstfaglig forskning og forstå sammenhengen mellom kunstfagdidaktisk praksis, læring, meningsskaping og forskning. Emnet bidrar til utvikling av samfunnsengasjert og ansvarlig kunstfagdidaktikk. I emnet utvikler studentene en individuell prosjektbeskrivelse for sin egen masteroppgave. Studentene lærer å formulere og kritisk vurdere egne perspektiver og valg i design av en forskningsprosess. Emnet forbereder studentene på å gjenkjenne og reflektere over ulike typer ressurser og kunnskapsformer som kan gi grunnlag for deres kunstfagdidaktiske praksis og forskning. Studentene får erfaring med å gi og få fagfellevurdering med medstudenter og faglærere, og med å støtte og fremme et forskende fellesskap. Studentene får erfaring med å presentere og utvikle egne forskningsideer og design gjennom hele emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om forskning i og med kunstfagdidaktikk, inkludert kunstbasert og praksisledet forskning så vel som teoridreven og kritisk forskning
- har inngående innsikt i ulike teorier og metoder innenfor kunstfagdidaktisk forskning
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom forskningsspørsmål og valg av teori og metode for masteroppgaven
- har inngående kunnskap om formelle krav som stilles til en masteroppgave i kunstfagdidaktikk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utforme en gjennomførbar prosjektbeskrivelse for et forskningsarbeid på masternivå
- kan kritisk vurdere relevant teori- og metodelitteratur og koble dette til sitt eget masterprosjekt
- kan presentere en egen prosjektbeskrivelse for et masterprosjekt skriftlig, muntlig og som en multimodal digital eksposisjon
- kan ta begrunnede valg om forskningsdesign i eget masterarbeid
- kan vurdere metodologiske muligheter og hvordan disse påvirker valg i forsknings-, skrive- og formidlingsprosessen
- Kan kritisk diskutere eget forskningsprosjekt i kontekst av eksisterende forskning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på kritiske og støttende måter
- kan gå i dialog med aktuelle metodologier og teorier innenfor kunstfagdidaktisk forskning
- kan vurdere kvalitetsforståelser i et spekter av tilnærminger i kunstfagdidaktisk forskning
- kan foreta etiske vurderinger knyttet til egen forskning
- kan ivareta og fremme kunstfagdidaktisk egenart i eget forskningsarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet består av workshops, samarbeidslæring, og deltakelse i utviklingen av et forskende fellesskap. På seminarene vil studentene få respons fra medstudenter og faglærer(e).
Obligatoriske arbeidskrav
Det er tre obligatoriske aktiviteter i emnet:
- Presentasjon 1
- Refleksjonsskriv
- Presentasjon 2
Alle aktiviteter/arbeidskrav må være gjennomført og bestått for å kunne levere eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen
Studentaktiviteter individuelt og i samarbeid med andre studenter
3 obligatoriske arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon
- Refleksjonsskriv
- Presentasjon
- Deltakelse i undervisning 75 %.
- Presentasjon 1
- Presentasjon 2
- Refleksjonsskriv
Mer om vurdering
Skriftlig prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt.
Vurderingen gis som bestått/ikke bestått
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID)
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller bachelorgrad med relevans for kunstfagdidaktikk er anbefalt. Undervisningserfaring er en fordel.
Det anbefales også at de obligatoriske arbeidskravene i DID3107 Sosialt bærekraftig kunst og DID3108 Undervisningsdesign i kunstfag er gjennomført og bestått.
Kursmateriell
Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet
Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen ved semesterstart. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.
Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3075 | 7.5 | HØST 2021 | |
DID3102 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Estetiske fag
- Fagdidaktikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig prosjektbeskrivelse 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"