course-details-portlet

DID3105 - Å bli en forsker i kunstfagdidaktikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig prosjektbeskrivelse
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig prosjektbeskrivelse 100/100

Faglig innhold

I dette emnet lærer studentene å orientere seg i kunstfaglig forskning og forstå sammenhengen mellom kunstfagdidaktisk praksis, læring, meningsskaping og forskning. Emnet bidrar til utvikling av samfunnsengasjert og ansvarlig kunstfagdidaktikk. I emnet utvikler studentene en individuell prosjektbeskrivelse for sin egen masteroppgave. Studentene lærer å formulere og kritisk vurdere egne perspektiver og valg i design av en forskningsprosess. Emnet forbereder studentene på å gjenkjenne og reflektere over ulike typer ressurser og kunnskapsformer som kan gi grunnlag for deres kunstfagdidaktiske praksis og forskning. Studentene får erfaring med å gi og få fagfellevurdering med medstudenter og faglærere, og med å støtte og fremme et forskende fellesskap. Studentene får erfaring med å presentere og utvikle egne forskningsideer og design gjennom hele emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om forskning i og med kunstfagdidaktikk, inkludert kunstbasert og praksisledet forskning så vel som teoridreven og kritisk forskning
  • har inngående innsikt i ulike teorier og metoder innenfor kunstfagdidaktisk forskning
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom forskningsspørsmål og valg av teori og metode for masteroppgaven
  • har inngående kunnskap om formelle krav som stilles til en masteroppgave i kunstfagdidaktikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utforme en gjennomførbar prosjektbeskrivelse for et forskningsarbeid på masternivå
  • kan kritisk vurdere relevant teori- og metodelitteratur og koble dette til sitt eget masterprosjekt
  • kan presentere en egen prosjektbeskrivelse for et masterprosjekt skriftlig, muntlig og som en multimodal digital eksposisjon
  • kan ta begrunnede valg om forskningsdesign i eget masterarbeid
  • kan vurdere metodologiske muligheter og hvordan disse påvirker valg i forsknings-, skrive- og formidlingsprosessen
  • Kan kritisk diskutere eget forskningsprosjekt i kontekst av eksisterende forskning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på kritiske og støttende måter
  • kan gå i dialog med aktuelle metodologier og teorier innenfor kunstfagdidaktisk forskning
  • kan vurdere kvalitetsforståelser i et spekter av tilnærminger i kunstfagdidaktisk forskning
  • kan foreta etiske vurderinger knyttet til egen forskning
  • kan ivareta og fremme kunstfagdidaktisk egenart i eget forskningsarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet består av workshops, samarbeidslæring, og deltakelse i utviklingen av et forskende fellesskap. På seminarene vil studentene få respons fra medstudenter og faglærer(e).

Obligatoriske arbeidskrav

Det er tre obligatoriske aktiviteter i emnet:

  • Presentasjon 1
  • Refleksjonsskriv
  • Presentasjon 2

Alle aktiviteter/arbeidskrav må være gjennomført og bestått for å kunne levere eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen

Studentaktiviteter individuelt og i samarbeid med andre studenter

3 obligatoriske arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon
  • Refleksjonsskriv
  • Presentasjon
  • Deltakelse i undervisning 75 %.
  • Presentasjon 1
  • Presentasjon 2
  • Refleksjonsskriv

Mer om vurdering

Skriftlig prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt.

Vurderingen gis som bestått/ikke bestått

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID)

Kursmateriell

Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet

Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen ved semesterstart. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig.

Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3075 7.5 HØST 2021
DID3102 7.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Estetiske fag
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Oppgave 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig prosjektbeskrivelse 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU