course-details-portlet

DID3003 - Akademisk forskning og formidling 1

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet skal knytte kunst- og yrkesdidaktisk praksis til akademiske forsknings- og formidlingstradisjoner, samt gi studentene en solid innføring i akademisk skriving, forskning og formidling i egne fag. Emnet er en forberedelse til arbeidet med å skrive masteroppgave og skal lære studentene å reflektere over egne teoretiske og metodiske valg. Studentene skal også lese, gjøre seg kjent med og kritisk reflektere over aktuell forsking på eget fagfelt samt lære å ta dette i bruk i egen skriving og forskningsformidling. De skal også tilegne seg kunnskap om sentrale læringstradisjoner i kunst- og yrkesfagene. Emnet gir en innføring i relevante vitenskapsteoretiske tradisjoner og aktuelle metodologiske perspektiv innenfor kunst- og yrkesfagene og legger føringer for videre fordypning i faget Akademisk forskning og formidling 2.

I emnet legges det særlig vekt på at studentene blir kjent med ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner og vendinger, samt at de kan velge ut og anvende de perspektivene, metodologiene og metodene som er relevante for deres egne masterprosjekt. Emnet tar også for seg ulike innfallsvinkler til akademisk lesing, skriving, forskning og formidling og vektlegger spesielt aktuelle kunst- og yrkesfaglige innganger til dette. Målet med emnet er å styrke studentenes faglige og språklige formidlingsevne, samt utvikle deres faglige uttrykksmåter, både skriftlig, muntlig, multimodalt, digitalt og praktisk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om forskning og vitenskapelig formidling innenfor faget eller yrket
  • har inngående kunnskap om skriving som faglig uttrykksmåte
  • har inngående kunnskap om ulike akademiske sjangrer, strukturer og uttrykksmåter innenfor eget fagfelt
  • har relevant kunnskap om språkbruk i ulike akademiske skrivehandlinger og formidlingsformer
  • har inngående kunnskap om kritisk og formålsrettet lesing av aktuell teori og relevant forskning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan posisjonere seg faglig gjennom ulike tekstlige, multimodale, digitale og kreative uttrykk
  • kan lese, forstå og kritisk reflektere over aktuell teori og relevant forskning samt ta stilling til innholdet
  • kan velge ut, begrunne og anvende relevante teoretiske og metodologiske perspektiver
  • behersker relevante akademiske sjangrer, strukturer og fagspesifikke uttrykksmåter i arbeid med egne og andres tekster
  • behersker digitale verktøy i undervisnings- og formidlingskontekst
  • kan gjennomføre litteratursøk, bruke tekstene i eget arbeid og føre referanser korrekt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan ta stilling til egen rolle som forsker på eget fagfelt
  • kan formidle aktuelle fag- eller yrkesdidaktiske problemstillinger og ta del i faglige debatter
  • kan vurdere, ta stilling til og bruke aktuell teori og relevant forskningslitteratur på en kritisk måte, eksempelvis i praktiske forsknings- og utviklingsprosjekter
  • kan gjøre velfunderte faglige overveielser i aktiviteter og arbeidskrav i faget samt i forberedelsene til egen masteroppgave

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, tekstarbeid (lesing og skriving), studentaktiviteter, ulike typer formidling (praktisk, muntlig, digital, multimodal, skriftlig), medstudentrespons, arbeid individuelt og i grupper

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen, individuelt og i gruppe. Utarbeidelse av en arbeidsmappe med 5 ulike arbeid knyttet til akademisk skriving, forskning og formidling.

Obligatoriske arbeidskrav

Utarbeidelse av en arbeidsmappe med 5 ulike arbeid knyttet til akademisk skriving, forskning og formidling.

Obligatoriske aktiviteter

  • Utarbeidelse av arbeidsmappe

Mer om vurdering

Individuell eksamensmappe som består av 3 utvalgte arbeid fra arbeidsmappa (valgt i samråd med faglærer). Eksamensmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv som beskriver prosessen bak, og egenvurdering av, de utvalgte arbeidene. Mappa vurderes som helhet med vurderingsuttrykkene bestått/ikke-bestått. Ikke bestått mappe kan revideres og leveres på nytt som utsatt eksamen. Eksamen kan inneholde videreutviklede elementer fra tekster produsert i andre emner.

Kursmateriell

Pensumliste vil foreligge ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
DID3002 15.0 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU