course-details-portlet

BYGT2203 - Digitalt samspill

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Rapport 100/100

Faglig innhold

Emnet gir studentene kompetanse om hvordan fremtidens ingeniører kan arbeide og samarbeide i bygg, anlegg og eiendom (BAE) næringen får å bidrar til aktiv gjennomføring av det digitale skiftet og det grønne som nå skjer i BAE-næringen.

Dette emnet skal gi ny type digital kompetanse for en helhetlig forståelse av innholdet i og sammenhengen mellom ny digital teknologi, endrede prosesser og endret samspill i hele bygge-/anleggsprosjektets livssyklus. I tillegg til bruk av BIM-baserte programmet, så oppfordres det til til utforskning av KI baserte løsninger. Emnet legger vekt på datadrevet prosjektledelse, informasjonsledelse og systemtenkning i hele byggeriets livssyklus. Det gis opplæring og veiledningen i Virtual Design and Construction (VDC) for gjennomføring av prosjektarbeid.

Emnet legger til rette for at studenter kan utforske en rekke programmer og digitalt utstyr som ledet selvstudie. Eksempler på bruk av programvare er: Autodesk Revit for prosjektering, Solibri Office for kvalitetskontroll av digitale modeller, Bizagi Process Modeler for modellering av informasjonsflyt i byggeprosesser, dPlan og/eller Dalux for prosjektstyring, Miro for samarbeid på digital tavle og Hoylu for samarbeid om prosjektering, koordinering og planlegging - og andre digitale verktøy som studenten finner formålstjenlige. Studentene får anledning til å prøve Virtual Reality (ulike typer briller) og Mixed Reality med HoloLens briller, samt tilhørende programvare. Det oppfordres til utforsking og bruk av ulike løsninger basert på kunstig intelligens. Microsoft Teams brukes for samarbeid og deling av informasjon i studentprosjekter og i veiledning fra studass.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten har

  • inngående kjennskap til hvordan fremtidens ingeniøroppgaver kan løses med støtte av digital teknologi og endrede arbeidsprosesser
  • kjennskap til beste praksis i bruk av BIM programvare og prosesser i BAE-næringen
  • kjennskap til relevante nasjonale og internasjonale standarder og rammeverk for BIM støttede prosjekter
  • kjennskap til prinsipper og prosedyre for økt informasjonssikkerhet
  • kjennskap til forsking og utvikling innen digitalisering / bygningsinformasjons-modellering (BIM)

Ferdighet Studenten kan

  • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC) i prosjektarbeid
  • anvende digital teknologi og tilpassede prosesser til løsning av ingeniørfaglige oppgaver
  • spesifisere byggeprosesser og informasjonsleveranser ved hjelp av NS-EN-ISO 29481-1:2017 og Modelmodenhetsindeks (MMI) og NS 3467:2022 Steg og leveranser i byggverkets livssyklus
  • spesifisere informasjonsleveranser og BIM-gjennomføringsplaner i henhold til prinsippene i NS/EN/ISO 19650-serien av standarder for informasjonsledelse

Generell kompetanse Studenten kan

  • demonstrere bruk av nye digitale teknologi og tilpassede prosesser for løsning av eksisterende / fremtidsrettede oppgaver i BAE-næringen
  • frambringe eksisterende relevant informasjon, og systematisere den for videre digital prosessering
  • identifisere teknologiske og organisatoriske utfordringer knyttet til utvikling og implementering av digitale teknologier og prosesser i BAE-næringen

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er basert på problem- og prosjektbasert læringen. I første del av semesteret består av felles formidling fra emneansvarlig og fagpersoner fra næringen. Studentene jobber i tilfeldig sammensatte grupper på 4-6 studenter. Aktivt gruppearbeid utgjør en stor del av læringsprosessen i emnet. Det gis felles veiledning av studasser på oppgitte tider. I tillegg vil hver gruppe ha sin egen studass fra midtre del av semesteret. Det oppfordres til å ta kontakt med fagpersoner i næring og forskning. Emnet gir store muligheter for utforsking og bruk av digital programmer/løsninger. Dette inkluderer løsninger basert på kunstig intelligens. Det inngår en kort muntlig midtveispresentasjon (3-5 min) og en avsluttende muntlig presentasjon (10-15 min). Det teller positivt at man utvikler en video/digital presentasjon på omtrent 3 min. som del av prosjektrapporten. Virtual Design and Construction (VDC) benytter som rammeverk for gjennomføring av gruppenes prosjektarbeid.

Mer om vurdering

Gruppen leverer en felles rapport i pdf-format, der innhold og supplerende digital leveranser teller som en felles enhet (dvs. ikke egen vekting av digital leveranser). Det er ikke formelle krav til antall sider, men rapporter har vanligvis vært rundt 40 - 50 sider. Rapporten kan henvising til vedlegg og/eller eget nettsted med grafikk, digital løsning eller tilsvarende. Det teller positivt for karaktervurdering om det utarbeide en video / selvkjørende digital presentasjon (brukermedvirkning kan inngå) som vanlig vis har vært på omtrent 3 minutter. Alle hjelpemidler er tillatt. Det oppfordres til utforsking og bruk av digitale programmer/løsninger, inkludert systemer basert på kunstig intelligens (KI) ved innhenting, bearbeiding/analyse og presentasjon av informasjon. Det skal opplyses detaljert om kilde og metode ved bruk av digitale løsninger.

Ved gjentak av eksamen skal rapporten bearbeides og leveres på nytt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Bygg - Ingeniørfag (BIBYGG)

Forkunnskapskrav

Studierettskrav bachelor bygg, Trondheim (BIBYGG)

Kursmateriell

Eilif Hjelseth og Tor Tollnes (2022). BIM! Program og prosess, med innføring i Revit 2023. ISBN 978-82-691753-1-8, 280 sider, http://bimversity.com/ Selges på forelesningene og Akademika på GløshaugenCan be purchased at lectures.

NS/ENISO ISO19650 (latest version) Organization of information about construction works -- Information management using building information modelling, Part 1: Concepts and principles, Part 2: Delivery phase of assets and Part 3: Operational phase of assets

NS-EN-ISO 29481-1 (2017) Building information models - information delivery manual - Part 1: Methodology and formats.

NS 3467:2022 Steg og leveranser i byggverkets livssyklus

MMI-veilederen 2.0 https://mmi-veilederen.no/

Integrated Design and Delivery Solutions (IDDS), CIB, Research Roadmap, Publication 370. https://eprints.qut.edu.au/71070/

I tillegg vil dette legges ut faglig informasjon på Blackboard

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Bygg og anleggsteknikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for bygg- og miljøteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Rapport

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Rapport 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU